3. Kommunestyret plusset på flere millioner

Kommunestyret plusset på flere millioner

I det siste kommunestyremøtet før sommeren plusset flertallet på flere millioner i forhold til kommunedirektørens forslag. Trygghetsalarmer, fyrverkeri, blomster og ekstra kulturmidler var blant tilleggene.

Kommunestyret i Stavanger. Møte mandag 21.02.2022 i Stavanger konserthus. Foto: Carina Johansen.

Kommunestyret i Stavanger 2019-2023. Foto: Carina Johansen.

Kommunestyret behandlet tertialrapporten i sitt møte 20. juni, og kommunedirektøren påpekte i sin sak at første tertial har vært preget av ekstraordinære hendelser og økt beredskap – først da pandemien nådde sin smittetopp i februar og deretter av de omfattende konsekvensene av Russlands invasjon av Ukraina.

Økte inntekter, men også flere utgifter

Inntektene til kommunen forventes å øke med til sammen 260 millioner kroner ved årets slutt. Dette skyldes blant annet høyere inntekter fra skatt. Det er forventet 475 millioner kroner i merutgifter blant annet knyttet til høyere lønns- og prisvekst, høyt sykefravær og overtidsavtalen knyttet til koronapandemien.

Det stemmes i kommunestyret i Stavanger. Foto: Carina Johansen.

Penger til lærebøker og bioenergi

Kommunedirektørens forslag om å sette av 33 millioner kroner til innkjøp av nye lærebøker ble vedtatt av kommunestyret. Det samme ble forslaget om å gå inn med 5 millioner kroner i aksjekapital i Bioenergi Finnøy AS.

Trygghetsalarmer og fyrverkeri

Flertallet i kommunestyret, Ap, FP, MDG, SV, Rødt og Sp, vedtok flere tillegg til kommunedirektørens forslag:

• 30 millioner kroner blir satt av til å kjøpe kommunale boliger på Midjord.
  • Gratis trygghetsalarmer. 6 millioner kroner.
  • Beløpene til idrettsstipend blir økt til 20 000 kroner per stipend.
  • Det etableres felles offentlig fyrverkeri i kommunedelene Finnøy og Rennesøy fra årsskiftet. 263.000 kroner ble satt av til dette.
  • Det blir etablert en ekstraordinær søknadsordning for kompetanseutvikling til kulturaktører. 200.000 kroner ble satt av til dette for 2022.
  • Fem millioner kroner ble satt av til å finansiere et pågående heltidskulturprosjekt.
  • Kommunedelsutvalgene får 500.000 kroner ekstra samlet til å støtte lokale initiativ.
  • Det blir satt av 1 million kroner ekstra til planting av blomster og trær i Stavanger sentrum.

Les hele saken | Les hele protokollen fra møtet

Se hele debatten