3. Kongsgt 47-49 tilbake til opprinnelige farger

Får husfargen for 150 år siden tilbake

Det røde huset ved Breiavatnet er 150 år i år. Under restaureringsarbeidet som pågår kom byggets fargehistorie fram under rødfargen. Dermed kan huset få sine opprinnelige farger tilbake i jubileumsåret.

Kongsgata 47-49 ble i 1867 bygget som to hus. I det ene flyttet arkitekten, Conrad Fredrik von der Lippe, inn. I det andre bodde først den nyutnevnte politimesteren Lauritz Carl Aas, som også hadde etablert Malde teglverk. Frøknene Rings pikeskole flyttet også inn der.

Nærmere 1920 overtok kommunen husene og bygget dem sammen til ett hus. Rødfargen kom først rundt 1930.

Takket være fargeanalyser foretatt av fagfolk ved Arkeologisk museum kan huset nå få tilbake sandsteinsfargen det hadde opprinnelig.

Artikkelen fortsetter under bildeserien om husets fargehistorie (1.07)

- Den nye fargen på Kongsgaten 47-49 gjør at vi nå kan fortelle en mer sannferdig versjon av et stykke viktig Stavangersk arkitekturhistorie. Mange hus i Kongsgata har en fargesetting som er i tråd med deres formspråk og arkitektur, og nå bidrar Kongsgata 47-49 til å komplettere dette bildet, sier byantikvar Hanne Windsholt.

- Von der Lippe tegnet blant annet Petrikirken og var en svært betydningsfull arkitekt for byen. Han kom til Stavanger fra studier i Tyskland og brakte med seg trender fra Europa. Den historiske, europeiske steinarkitekturen var et ideal på denne tiden, og det var vanlig at hus i både tegl og tre skulle ligne natursteinshus. Dette idealet har styrt både utformingen og fargevalget på Kongsgata 47-49.

Restaureringsarbeidet på huset er nå i sluttfasen. Stillaser og presenning forsvinner i første halvdel av november.

Kongsgata 47-49 huser i dag kommunens rehabiliteringsseksjon for rusavhengige.