3. Nedjustert TISK - hva betyr det?

Nedjustert TISK - hva betyr det?

Fra mandag 27. september blir det mindre testing, færre må gå i karantene og hurtigtester kan brukes mer. Hurtigtesten må være CE-merket.

Oppdatert 28.09.21
Regjeringen har bestemt at TISK-strategien (Testing, Isolasjon, Sporing og Karantene) skal nedjusteres. For deg som bor i Stavanger betyr dette:

Testing:
Du kan teste deg selv eller ta PCR-test hvis du har symptomer. Er hurtigtesten positiv, må du bestille PCR-test ved kommunens teststasjon for å bekrefte hurtigtesten.

Ved helt lette symptomer som snue, tørr hals, men ellers helt fin allmenntilstand der du ikke føler deg syk: Er hurtigtesten negativ kan du gå på jobb.

Føler du deg litt syk, har nedsatt allmenntilstand, eventuelt hoste eller feber: Da bør du holde deg hjemme, uansett om det er korona eller ikke. Du kan enten ta hurtigtest eller en PCR-test. Du kan gå tilbake på jobb når du føler deg frisk og testene er negativ.

Isolasjon:
Hvis du har fått påvist smitte skal du fortsatt gå i isolasjon i fem dager.

Smittesporing:
Kommunens smittesporere tar nå kun kontakt med nærkontakter til smittede som bor i samme husstand eller er tilsvarende nære (for eksempel en kjæreste eller en man har vært på hyttetur med). Du som har fått påvist smitte må varsle andre nærkontakter og oppfordre dem til å teste seg.

Karantene:
Nærkontakter er ikke lenger lovpålagt å gå i karantene.
Råd til husstandsmedlemmer/tilsvarende nære:
Er du fullvaksinert, eller har hatt covid-19 for mindre enn 12 måneder siden, kan du leve tilnærmet normalt.
Er du delvaksinert bør du ta èn test, gjerne med en gang. Du kan ta hurtigtest.

Er du uvaksinert bør du teste deg med hurtigtest hver dag i sju dager eller PCR-test annenhver dag i sju dager. Hvis du gjennomfører dette testregimet kan du leve som normalt hvis testene er negative. Gjennomfører du ikke testregimet bør du være i karantene i sju dager.

Følg med på helsetilstanden din i 10 dager, uansett om du er fullvaksinert, delvaksinert eller uvaksinert. Får du symptomer, test deg og hold deg hjemme.

Råd til øvrige nærkontakter:
Følg med på helsetilstanden din i 10 dager,og ha lav terskel for å teste deg. Er du uvaksinert, ta en test så snart du får beskjed om at du er øvrig nærkontakt. Er hurtigtesten positiv må du ta en PCR-test ved kommunens teststasjon.

Hurtigtester som kan brukes

Du kan bruke alle hurtigtester som er CE-merket. Du kan enten kjøpe hurtigtester på apotek/butikk eller få hurtigtester som deles ut av Stavanger kommune.

Utdeling av hurtigtester i uke 39

Mandag-fredag
Teststasjon 3 (Stavanger idrettshall): kl. 8-15 og 17-20
Hillevåg torg: kl. 9-12
Judaberg: kl. 8.30-14.30 (Ring 457 39 336 for bestilling, utlevering innbyggertorget)
Vikevåg: kl. 8.30-14.30 (Ring 457 39 343 for bestilling, utlevering innbyggertorget)

Helg
Teststasjon 3:lørdag 9-12 og søndag 17-20

Disse rådene gjelder fortsatt

Vask hendene ofte, ha god hostehygiene og hold deg hjemme hvis du føler deg syk!