3. Prøveprosjekt for å styrke kollektivtilbudet til Finnøy

Prøveprosjekt for å styrke kollektivtilbudet til Finnøy

Prøveprosjektet Hjem for en 50-lapp skal gjøre det enklere for ungdom på Finnøy å komme seg hjem i helgene.

Buss i Stavanger. Foto: Kolumbus.no.

Stavanger kommune har fått innvilget 100 000 kr i støtte fra Kolumbus til et prosjekt som vil gi ungdom som bor på Finnøy mulighet til å gå rett fra bussen, til en maxitaxi som kjører en fast rute på Finnøy, både natt til lørdag og natt til søndag.

Det er i dag få tilbud til de som skal fra sentrum i Stavanger og til Finnøy på kveldstid i helgene. Nå skal prosjektet Hjem for en 50-lapp i første omgang testes for å kartlegge behovet for en slik ordning.

Nå kan de som skal til Finnøy ta nattbussen til Rennesøy, hvor en en maxitaxi vil stå klar ved Sokn bussterminal. Prøveordningen starter opp etter sommerferien og varer ut 2021. Miljøvernsjef i Stavanger kommune Jane Nilsen Aalhus er glad for at kollektivtilbudet til Finnøy forbedres.

- Vi arbeider kontinuerlig med å tilrettelegge for miljø- og brukervennlige løsninger innen mobilitet. Det er veldig positivt at vi nå får muligheten til å sette i gang et prosjekt som vil bidra til et bedre kollektivtilbud til Finnøy i helgene, sier Nilsen Aalhus.

Tilbudet er primært for ungdom (16-24 år) og egenandelen for dem er 50 kr. Personer over 24 år kan også benytte tilbudet, da med 100 kr i egenandel (forutsatt at det er plass i maxitaxien). Antall passasjerer som kan sitte på i maxitaxien avhenger av pandemien og restriksjoner knyttet til taxibruk.

Å forbedre kollektivtilbudet til Finnøy, og redusere behovet for å bruke egen bil, kan også bidra til at klimagassutslippene reduseres, slik at forurensing relatert til trafikk reduseres i tråd med kommunens klima- og miljømål. Om ungdommene på Finnøy bruker tilbudet vil det derfor jobbes for å videreføre ordningen.

- Vi ønsker om å få et bedre kollektivtilbud for de nye kommunedelene som ligger lengst borte fra kommunesenteret. Dersom dette nye tilbudet blir brukt, vil vi se på muligheten for samarbeid med Kolumbus om et tilbud også etter 2021, sier Imme Dirks Eskeland, rådgiver i klima- og miljøavdelingen.

Under prøveperioden vil kommunedelsutvalget på Finnøy og Innbyggertorget på Judaberg involveres, og det skal lages en informasjonskampanje rettet mot ungdom for å gjøre tilbudet kjent