3. Symfoniorkesteret og Stavanger Brass Band besøker sykehjemmene

Symfoniorkesteret og Stavanger Brass Band besøker sykehjemmene

Beboere på sykehjem har i stor grad vært avskåret fra kontakt med omverden under pandemien. På gjenoppdagelsesfesten 19.-21.november får ti av sykehjemmene musikalsk besøk.

Ti sykehjem får musikalsk besøk i helgen.

Ti sykehjem får musikalsk besøk i helgen. (Foto: SSO)

Kulturbyen Stavanger byr på nesten 100 arrangementer denne helgen. Kommunen, Stavanger Sentrum AS og Sølvberget bidrar i tillegg med dansefest for barneskoleelevene, Isah, Kapteinen, Sløtface, internasjonal familiefest.

Stavanger Symfoniorkester var heller ikke vanskelige å be da de ble spurt om å bidra på gjenoppdagelsesfesten.

– Beboere på sykehjem har i stor grad vært avskåret fra kontakt med omverden gjennom pandemien. Dette er dessuten en publikumsgruppe som ikke kan ta del i gjenåpningsfesten og i ordinært kulturliv. Vi prioriterer derfor å oppsøke dem og spille små konserter der de er, sier kommunikasjonssjef i SSO, Cecilie Christ.

Stavanger Symfoniorkester deltar i gjenoppdagelsesfesten. Foto: SSO.

Travel kulturhelg

Det blir i det hele tatt mye aktivitet for SSO og deres musikalske storstue, Stavanger konserthus, under gjenoppdagelseshelgen. Ikke nok med at Putti Plutti Pott putrer og går med åtte forestillinger i løpet av helgen; fredag klokken 16.30 skal musikere fra SSO spille gratis foajékonsert med Kristin Svensen og senere samme kveld får konserthuset får også storfint besøk av Oslo Filharmoniske Orkester. Lørdag byr SSO på kammerfest i Fartein Valen, og søndag feirer Stavanger kulturskole 60 år samme sted.

– For oss er det viktig å delta i gjenoppdagelsesdagene sammen med de andre kulturaktørene for å vise innbyggerne bredden av kulturtilbudet. Det handler ikke bare om disse dagene, men også om tiden etter gjenoppdagelsesfesten, for nå skal vi gjenoppdage publikum og publikum skal gjenoppdage kulturen, opplevelsene og fellesskapet, sier Christ.

Stavanger Brass Band 40 år

Stavanger Brass Band

Stavanger Brass Band er 40 år i denne sesongen. Bandet har gjort seg bemerket på mange arenaer i inn- og utland i fire tiår. 10 ganger har de vunnet norgesmesterskapet i brassband og sist gang var februar 2020 før pandemien slo til. De dermed fortsatt regjerende norgesmestre, og skal representere Norge i europamesterskapet for brassband i Birmingham, England, våren 2022.

– Dette er en viktig arena også for oss i Stavanger Brass Band. De som kanskje ikke kommer seg til de tradisjonelle konsertarenaene fortjener virkelig å få god musikk servert i anledning gjenåpningen av landet. At vi kan bidra med dette sammen med våre venner i Stavanger Symfoniorkester og Stavanger kommune er fantastisk, og vi gleder oss veldig til disse konsertene, sier styreleder i Stavanger Brass Band, Anders Rydberg.

Fredag:

SSO besøker