3. Styrker satsingen på innovasjon og digitalisering

Styrker satsingen på innovasjon og digitalisering

Smartby-avdelingen og avdelingen for innovasjon og digitalisering slås sammen 1. desember.

Samlebilde ansatte i avdeling for innovasjon og digitalisering.

To avdelinger i Stavanger kommune slår seg sammen og dobler kreftene på innovasjon og digitalisering.

Stavanger kommune har gjennom de siste årene bygget opp to innovasjonsmiljøer med til dels overlappende funksjoner.

– Ved å samkjøre avdelingene får vi bedre samarbeid og koordinering, samt spissing og videreutvikling av kompetanse innen innovasjon og digitalisering. Kommunen har et stort behov for innovasjon i framtiden, sier Birger S. Clementsen, direktør for innovasjon og støttetjenester.

Birger S. Clementsen, direktør for innovasjon og støttetjenester.

Stavanger kommune etablerte smartby-avdelingen i 2017. Smartbyen har i disse årene hatt en viktig rolle innad i kommunen og i etableringen av regionale, nasjonale og nordiske smartby-nettverk. En rekke prosjekter er igangsatt, ledet og overlevert til fagmiljøer og driftsenheter.

Parallelt i denne perioden har Stavanger kommune etablert både avdeling for innovasjon og digitalisering samt eHelse og velferdsteknologi.

– Det har også blitt et større eierskap i fagavdelingene til å sette i gang og gjennomføre innovasjonsprosesser. Tiden er nå inne for å styrke og samle organiseringen av innovasjons- og digitaliseringsarbeidet i kommunen, sier Eva Jenseg,leder for avdeling for innovasjon og digitalisering.

Eva Jenseg, leder innovasjon og digitalisering, med Kristin Kverneland, prosjekter NEB-STAR.
Eva Jenseg, leder innovasjon og digitalisering, med Kristin Kverneland, prosjektleder NEB-STAR.

Omorganiseringen innebærer at samtlige ansatte i smartbyen overføres til avdelingen Innovasjon og digitalisering. Det opprettes en ny seksjon for innovasjon i avdelingen, med Inger Hanne Vikshåland (smartbysjef, for tiden i barselpermisjon) som seksjonsleder.

Smartby-sjef Inger Hanne Vikshåland blir leder for den nye innovasjon-seksjonen.

Eva Jenseg

Leder for avdeling for innovasjon og digitalisering

Mobil:
E-post: