Handlingsplan for e-helse og velferdsteknologi 2023–2026
E-helse og velferdsteknologi er viktige verktøy for å møte utfordringene for helse og velferdssektoren. Handlingsplan for e-helse og velferdsteknologi 2023–2026 gir konkrete tiltak for innføring av digitale og velferdsteknologiske løsninger for helse- og velferdsområdet.
Slik har vi jobbet med planen
1. Oppstart
Planarbeidet startet opp
2. Første gangs behandling
Planen ble førstegangsbehandlet i følgende utvalg:
Eldrerådet (2019-2023) 07.06.2023
Funksjonshemmedes råd (2020-2023) 08.06.2023
Utvalg for arbeidsliv og lønn (2019-2023) 12.06.2023
Utvalg for helse og velferd (2019-2023) 13.06.2023
3. Høring
Planen ble sendt på høring før sommeren 2023
4. Endelig behandling
Planen ble vedtatt av kommunestyret høsten 2023.
5. Vedtatt
Planen ble vedtatt 25. september 2023, og implementeres nå i organisasjonen.
Forankring
Handlingsplanen forankres i dokumentet «Kommunal sektors ambisjoner på e-helseområdet», som er utarbeidet av KS i samarbeid med kommunene. Dokumentet er et felles plan og rammeverk for prioriteringer innen e-helse og velferdsteknologi. Her vises det til fem prioriterte områder:
- Innbyggertjenester
Innbygger skal kunne få enklere tilgang på relevant helseinformasjon og samhandle med helsepersonell i kommunene på en trygg og sikker måte. - Legemiddelområdet
Digitalisering av legemiddelområdet er et viktig tiltak for å sikre riktig legemiddelbruk og ikke minst øke pasientsikkerhet og kvalitet ved legemiddelbehandling. - Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
Innføring av digital hjemmeoppfølging og velferdsteknologi kan bidra til innovasjon i tjenestene, støtte den enkelte innbyggers mestring av eget liv samtidig som det frigjør tid for helsepersonell. - Digitale fellesløsninger
Digital fellesløsninger vil bidra til økt effektivitet og økt pasientsikkerhet i helsetjenestene gjennom utvikling og forvaltning av trygge, gode og effektive løsninger som gir innbyggerne og næringslivet mer helhetlige, sikre og kostnadseffektive tjenester. Det er hensiktsmessig med samarbeid på tvers av kommuner for å sikre kostnadseffektiv utvikling av nødvendige løsninger, som Felles kommunal journal. - Digital samhandling
Innbygger og helsepersonell skal oppleve enklere, tryggere og mer effektive helsetjenester der riktig informasjon er tilgjengelig til riktig tid og på en sikker måte på tvers av aktørene i helsesektoren.
De prioriterte områdene skal sees i sammenheng med satsingsområder i Leve HELE LIVET, strategi for helse- og velferdsområdet 2023-2030. Strategien peker på fem satsingsområder for perioden.
- 💪Helsefremming og forebygging
Vi vil mobilisere innbyggerne til å ta vare på seg selv for å fremme og bevare god helse - 🏡Bolig og boligtjenester
Vi vil bidra til at innbyggere kan bo og leve selvstendig, og ha en stabil bosituasjon i et godt nærmiljø. - 🤝Inkludering og deltakelse
Vi vil gi innbyggere som trenger bistand, muligheter for aktivitet, arbeid og fellesskap med andre. - ♿Rehabilitering
Vi vil legge til rette for at innbyggere med funksjonsnedsettelse kan klare seg selv best mulig ut fra egne forutsetninger og behov. - 💓Omsorgstjenester
Vi vil utvikle omsorgstjenester som ivaretar brukernes behov på nye og mer ressurseffektive måter.
Anvende e-helse og velferdsteknologi er et av fem strategiske grep for å sette kommunen i stand til å møte de utfordringene som ligger foran på kort og lang sikt.
Handlingsplanen organiseres som en tiltakstabell, sortert i tiltak under hvert av de fem prioriterte områdene fra «Kommunal sektors ambisjoner på e-helseområdet». Videre markeres det for hvert tiltak hvilket av de fem satsingsområdene fra «Leve HELE LIVET» tiltaket berører.
Planen legger også opp til to organisatoriske tiltak, for å sikre ivaretagelse av informasjonssikkerhet og personvern og økt kapasitet til drift og vedlikehold ved økt bruk av digitale og velferdsteknologiske løsninger.
De fem prioriterte områdene og de fem satsingsområdene er langsiktige, og vil gi retning for
arbeid med e-helse og velferdsteknologi for hele planperioden. For å sikre at de planlagte tiltakene ivaretar mulighetsrommet for hele perioden revideres tiltakstabellen en gang i planperioden.
Tiltak:
💪Helsefremming og forebygging
🏡Bolig og boligtjenester
🤝Inkludering og deltakelse
♿Rehabilitering
💓Omsorgstjenester
Innbyggertjenester
| Tiltak: | For å: |
|
Sikre hensiktsmessig opplæring for teknologi som benyttes som en del av tjenestetilbudet. Tjenestemottakere og pårørende som får tilbud om å ta i bruk teknologi som en del av tjenestetilbudet skal få god opplæring, slik at de opplever trygghet og mestring. |
Bidra til å øke digital inkludering og trygghet |
Legemiddelområdet
| Tiltak: | For å: |
|
Ta bruk i bruk digital dokumentasjon ved håndtering av legemidler i alle relevante tjenester i helse og velferd. 💪🏡♿💓 Flytte legemiddelsignering fra papir til digital løsning i pasientjournalsystemet. Aktuelle tjenester kan være sykehjem, hjemmesykepleien og bofellesskap. |
Øke kvalitet i legemiddelhåndteringen ved å redusere antall avvik knyttet til «ikke fått legemiddel» og «glemte å signere». Øke kvalitet på dokumentasjonen med bedre struktur og oversikt |
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
| Tiltak: | For å: |
|
Installere og ta i bruk pasient- og personalsvarslingssystem i omsorgsbygg Omsorgsbygg er bygg med tilknyttede tjenester, som sykehjem, bofellesskap og barneboliger. I omsorgsbygg med nytt pasientvarslingssystem er rommene utstyrt med digitalt tilsyn eller sensorteknologi som muliggjør passiv varsling, i tillegg til det tradisjonelle snortrekket, alarmknapp eller annen enhet som muliggjør aktiv varsling av pasienten selv. Sensorteknologi kan registrere bevegelse i rommet og varsler ansatte slik de kan avverge og redusere fall. |
Bedre pasientsikkerhet. Redusere fall. Øke fleksibilitet og bedre oversikt for de ansatte på vakt. Øke omsorgskapasitet og frigjøring av tid. Øke ansattes sikkerhet på jobb. |
| Tiltak: | For å: |
|
Ta i bruk Sensio 365 for nye pasientvarslingsanlegg. 💪🏡♿💓 De nye pasientvarslingsanleggene ble innført med lokal lagring av data i database, og dette legger begrensninger på funksjonalitet og videreutvikling. |
Utnytte potensialet i eksisterende sensorer for å bedre pasientsikkerhet, redusere fall og frigjøre tid for de ansatte. |
| Tiltak: | For å: |
|
Utrede nye målgrupper for digitalt tilsyn, og øke antallet i etablerte målgrupper. Ved hjelp av digitalt tilsyn kan ansatte gjøre avtalte og hendelsesbaserte tilsyn. Ved digitalt tilsyn benyttes sensor som kan varsle om brukeren beveger seg ut av en definert sone, for eksempel sengen, stolen eller døren eller den kan varsle om uro, inaktivitet hos brukeren eller epilepsianfall.
|
Bidra til trygghet og mestring hjemme for brukere. Frigjøre tid for ansatte ved å legge til rette for hendelsesbasert aktiviteter som sikrer nødvendig helsehjelp når det er nødvendig. Redusere uønskede hendelser, som fall, før de oppstår. |
| Tiltak: | For å: |
|
Ta i bruk 4G trygghetsalarmer Trygghetsalarmer i Stavanger kommune bruker i dag 2G-nettet. Dette nettet skal fases ut, og det er nødvendig å bytte til alarmer som kjører på 4G-nettet. 💪🏡🤝💓 |
Sikre tjenesteleveransen ved utfasing av 2G-nettet. |
| Tiltak: | For å: |
|
Øke utbredelsen av anbefalte teknologier og prøve ut ny velferdsteknologi som blir tilgjengelig. Kommunen har tatt i bruk all velferdsteknologi som er nasjonalt anbefalt for innføring i drift. Nasjonale anbefalinger retter seg i stor grad mot teknologi for trygghet og mestring. Det er fortsatt et potensiale for å øke utbredelsen av disse teknologiene til flere brukere. Det etableres en ressursgruppe med ansatte fra hjemmebaserte tjenester, helse- og velferdskontorene, tekniske hjemmetjenester og fysio- og ergoterapitjenesten. Gruppen får et særskilt ansvar for utbredelse av ny teknologi, diskusjon av praktiske problemstillinger samt bidra til kommunikasjon på tvers av organisasjonen. |
Identifisere og prøve ut tilgjengelige velferdsteknologiske løsninger, som kan bidra til effektive tjenester. Utarbeide beslutningsgrunnlag om innføring av ny velferdsteknologi i drift. |
| Tiltak: | For å: |
|
Utrede bruk av teknologi for å detektere behov for bytte av inkontinensprodukt 💪💓 Utrede om eksisterende sensorteknologi i drift eller nye inkontinenssensor kan gi ansatte varsling når det er behov for skift av inkontinensprodukt. |
Øke verdighet for tjenestemottakere. Redusere antall unødvendige tilsyn som kan forstyrre søvn. |
|
Tiltak: |
For å: |
|
Anskaffe helseteknologi og responstjenester for hjemmeboende 💪🤝♿💓 Kontrakt på trygghetsalarm og responssenter går ut i planperioden, og det er behov for ny avtale. Målet er å få en rammeavtale som skal åpne for et større utvalg teknologi for hjemmeboende, samt responstjeneste og plattform. |
Øke trygghet, sikkerhet og selvstendighet for hjemmeboende. Redusere behov for institusjon. Bedre ressursutnyttelse i tjenesten.
|
Digitale fellesløsninger
| Tiltak: | For å: |
|
Øke bruk av sikker videotjeneste Sikker videotjeneste for møter med sensitivt innhold mellom helsepersonell, tjenestemottaker og samarbeidsaktører.
|
Tilrettelegge for digitale møter som inneholder sensitiv informasjon Frigjøre tid for tjenestemottaker og ansatte |
Digital samhandling
| Tiltak: | For å: |
|
Ta i bruk Pasientens prøvesvar når den blir tilgjengelig. 💪🤝♿💓 Pasientens prøvesvar er en ny tjeneste som skal imøtekomme behovet for å samle og tilgjengeliggjøre prøvesvar på tvers av helsesektoren. Pasientens prøvesvar skal muliggjøre deling av prøvesvar på tvers, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den er utført. |
Bedre pasientsikkerhet og øke sikkerhet i legemiddelhåndtering. |
Ny EPJ til helse og omsorg
| Tiltak: | For å: |
|
Anskaffe elektronisk pasientjournal for helse og omsorg. 💪🏡🤝♿💓 Kommunen må sikre tilgang på elektronisk pasientjournal for tjenestene. Anskaffelsen gjennomføres i løpet av 2025 med antatt kontraktsignering i Q1 2026. |
Sikre lovpålagt dokumentasjon. Forbedre brukervennlighet, sikkerhet og samhandling, samt tilgang til styringsdata.
|
| Tiltak: | For å: |
|
Avslutte dagens elektroniske pasientjournal CosDoc har vært i bruk i snart 25 år, og rundt 5 millioner dokumenter må hentes ut og arkiveres i tråd med lovkrav. Det må etableres en innsynsløsning som gjør det mulig å slå opp i historiske dokumenter etter overgangen til ny EPJ. |
Ivareta lovkrav til arkivering Sikre innsyn i historiske data etter innføring av nytt system. |
| Tiltak: | For å: |
|
Omstille - klargjøre organisasjonen for ny EPJ. Tilby kompetanseheving om digital modenhet og rolleklarhet knyttet til digitaliseringsprosesser for helseledere. Tilby selvstudiumspakke for ledere knyttet til rammeverk for digitalisering. |
Gjøre organisasjonen best mulig forberedt til overgang til ny EPJ |
| Tiltak: | For å: |
|
Nyttiggjøre - planlegge og realisere gevinster ved overgangen til ny EPJ. 💪🏡🤝♿💓 Gjennomføre kartlegging av brukervennlighet (system usability scale) i dagens løsning og fremtidig løsning. Gjennomføre tidsmålinger for sentrale prosesser i dagens system og fremtidig løsning. Identifisere og kartlegge prosesser som kan regelstyres og automatiseres |
Dokumentere og realisere gevinster Øke brukervennlighet Frigjøre omsorgskapasitet
|
EPJ fastleger
| Tiltak: | For å: |
|
Innføre ny EPJ til kommunale fastleger. Det er anskaffet EPJ til de kommunale fastlegekontorene, og løsningen skal nå innføres til alle de 6 fastlegekontorene kommunen drifter. |
Ta i bruk anskaffet system. Forenkle drift og forvaltning av fastlege EPJ.
|
| Tiltak: | For å: |
|
Ta i bruk tale til tekst funksjonalitet for kommunale fastleger Tale-til-tekst-teknologi skal bidra til å effektivisere og forenkle helsepersonells plikt til å journalføre helsehjelp. Med mål om å spare tid, redusere skrivearbeid og forbedre kvaliteten på dokumentasjonen. |
Frigjøre kapasitet for kommunale fastleger Tilrettelegge for talestyrt bruk av EPJ, for ansatte som i perioder ikke kan benytte mus. |
Organisatoriske tiltak
| Tiltak: | For å: |
|
Ta i bruk datasjø for styringsdata datasjø Ta steget fra data-informert til data-drevet styring i helsetjenestene i Stavanger kommune. Øke kunnskap om datasjø blant ledere i helsetjenesten. Tilgjengeliggjøre, analysere og visualisere helsedata basert på behov i helsetjenesten. |
Gi datadrevet beslutningsunderlag for utvikling og drift av helse- og velferdstjenester. Optimalisere ressursfordeling, som bidrar sikre at det er nok helsepersonell på jobb til å gi trygg pasientbehandling. |
| Tiltak: | For å: |
|
Videreutvikle driftsorganisasjon for velferdsteknologi og e-helse 💪🏡🤝♿💓 Tekniske hjemmetjenester løser viktige oppgaver knyttet til teknologi for hjemmeboende. Det er nødvendig å se på hvordan tilsvarende oppgaver skal løses for omsorgsbygg, bygg med tilknyttede tjenester. Påkobla hjelpemiddel skal tilbys fra KS digital, og vil være viktig for å etablere digitale prosesser rundt hjelpemidler og helseteknologi. Stavanger kommune skal pilotere løsningen.
|
Sikre forsvarlig drift og vedlikehold av digitale og velferdsteknologiske løsnigner. |
| Tiltak: | For å: |
|
Utrede behov for å anskaffe nytt fagsystem til NAV. 💪🏡🤝♿ Socio driftes i lokal server, og leverandør har varslet en fremtidig overgang til skyleveranser. Dette vil medføre behov for anskaffelse. |
Sikre tilgang til fagsystem for NAV.
|
| Tiltak: | For å: |
|
Utrede behov for digitale støttesystemer for virksomhetene i nytt helsebygg på Ullandhaug. Legevakten, Helsehuset, korttid sykehjem og smittevern skal flytte inn i samme bygg på Ullandhaug. |
Sikre best mulig pasientflyt i nytt helsebygg Legge til rette for stordriftsfordeler og samarbeid om funksjoner og oppgaver |
Kontaktinformasjon
Hannah Susannah Math Henrichsen
Rådgiver for e-helse og velferdsteknologi
- Mobil:
- 479 42 194
- Telefon:
- 51 50 81 42
- E-post:
- hannah.henrichsen@stavanger.kommune.no