Stavangerskolen mot 2025 – strategi for kvalitet i skolen
Stavangerskolen mot 2025 – strategi for kvalitet skal ivareta helhet og sammenheng i lærings- og utviklingsarbeidet for grunnskolen i Stavanger. Strategien omhandler både undervisningstiden og skolefritiden.
Strategien har målsettinger om faglig og sosial læring både for enkeltindividet og fellesskapet. Alt arbeid i skolen må bygge på målsettinger om livslang læring – motivasjon for å lære, ønske om å utvikle seg og strekke seg etter mye mål.
Planprosessen
1. Vedtatt
Strategien ble endelig vedtatt av utvalg for oppvekst og utdanning 27. august 2025.
Forord
Denne strategien er en revisjon av “Stavangerskolen mot 2025 – strategi for kvalitet”. I perioden etter forrige strategi, har arbeidet med å implementere ny læreplan pågått parallelt med å lede og lære gjennom en pandemi, og det har blitt innført ny opplæringslov. I opplæringsloven er elevenes rett til å medvirke og vurderinger om hva som er til beste for eleven forsterket. Stavangers strategi for samarbeid med barn gir et godt utgangspunkt for å etterleve bestemmelsene i loven.
Elevene i stavangerskolen har fortsatt gode læringsresultater og høy trivsel, men de gir i større grad tilbakemelding om mobbing og krenkelser, samt dalende motivasjon. Samtidig rapporterer ansatte om en mer krevende og mindre motiverende arbeidssituasjon. Disse faktorene kan vi ikke se bort fra i det videre arbeidet.
Kompetansen og arbeidsinnsatsen til de ansatte i skolen er våre viktigste ressurser, og derfor helt avgjørende for å lykkes. Den viktigste endringen i denne revideringen av strategien er derfor at arbeidsforhold og forventninger til skolens ansatte er innarbeidet som en integrert del av arbeidet med utvikling av kvalitet i skolen. For å kunne opprettholde vårt oppdrag med å gi barn og unge en opplæring som er relevant for deres liv nå og i fremtiden, må stavangerskolen, i tråd med kommunens visjon bygge fellesskap for ansatte, elever og foreldre, preget av mestring og samarbeid.
For å oppnå disse målene har stavangerskolen i denne reviderte strategien valgt innsatsområdene trygghet, faglighet og mestring for den kommende femårsperioden. Vi tror at dette vil ruste oss bedre til å møte dagens samfunnsutfordringer og bringe ytterligere motivasjon, lærings- og arbeidsglede inn i skolen. Revideringen av strategi for kvalitet har vært et omfattende samarbeidsprosjekt. Det er derfor på sin plass å takke elever, ansatte og ledere, hovedtillitsvalgte, utvalget for stavangerskolens offentlige utredning, Kommunalt foreldreutvalg og Mobbeombudet for bidrag og innspill gjennom deltakelse i innspillsmøter, arbeidsgrupper og ledersamlinger. Vi håper at denne reviderte strategien i sin helhet, om ikke i alle detaljer, reflekterer deres perspektiv