Tekststørrelse

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

Menu

  1. Hjem
  2. Helse og omsorg
  3. Hjelpemidler

Hjelpemidler

Kort fortalt

  • Hvis du har praktiske utfordringer i hverdagen på grunn av nedsatt funksjon, kan du ha nytte av et hjelpemiddel.
  • For å få hjelpemiddelet må du begrunne hvorfor du trenger det.
  • En ansatt i kommunen vil hjelpe deg å søke på de hjelpemidlene du trenger.

Hvordan søker jeg om hjelpemidler?

Hva slags hjelpemidler kan jeg få?

Det finnes veldig mange forskjellige hjelpemidler. Det kan være alt fra enkle hjelpemidler som en dostol eller gåstol til avanserte tekniske hjelpemidler som senger, heiser og biler.

Det viktigste for deg er å beskrive hvilke aktiviteter i hverdagen du har problemer med å gjøre på grunn av nedsatt funksjon. Så vil en fagperson gi deg tips og råd til hva som finnes av hjelpemidler til dette.

Kommunen og staten har avtaler på hvilke hjelpemidler du kan få. Det betyr at du ikke kan velge fritt blant alt det som finnes på markedet. Dette vil fagpersonen som hjelper deg å søke på hjelpemidler kunne informere deg mer om.

Hvis du ønsker å finne ut mer om hvilke produkter det er avtale på, kan du se på nettsidene til Nav hjelpemiddelsentralen sine nettsider. De legger ut oversikter på hvilke produkter de har avtaler på.

Det finnes flere enkle produkter for en lettere hverdag som du kan kjøpe selv. Disse kan du få tips om på kunnskapsrommet på Helsehuset (se lenger nede på denne siden). Hvis du har tjenester fra kommunen kan du spørre de ansatte du møter om de kan gi deg noen enkle tips og råd.

Trygghetsalarm

Hvis du trenger en alarm for å kunne tilkalle hjelp hjemme, kan du få trygghetsalarm.

Du leier alarmen av kommunen. Du må betale for å ha trygghetsalarm. Prisen er avhengig av inntekten din. Se oversikt over egenbetaling. 

Det er ansatte i hjemmetjenesten som rykker ut på alarmer.

Du sender søknad om trygghetsalarm til helse- og sosialkontoret ditt.

Syn og hørsel

Ved nedsatt syn og hørsel kan du ha behov for spesialtilpassede hjelpemidler for dette.

For å få synshjelpemidler må du ha hatt en utredning hos øyelege eller spesialist.

For å få hørselshjelpemidler må du ha hatt en utredning hos øre nese hals spesialist.

Johannes læringssenter har ansvar for å hjelpe deg med å søke på hjelpemidler for syn og hørsel.

Du finner søknadskjema og kontaktinformasjon her

Velferdsteknologi

Stavanger kommune jobber med å innføre nye velferdsteknologiske hjelpemidler til sine innbyggere. For tiden er dette elektronisk medisineringsstøtte, nattkamera og mobile trygghetsalarmer. Hvis du vil ha mer informasjon om dette kan du ta kontakt med helse- og sosialkontoret ditt eller Helsehuset (gamle Stavanger sykehus).

På Helsehuset er det samlet velferdsteknologiske hjelpemidler på et kunnskapsrom. Kunnskapsrommet er åpent hver torsdag mellom klokken 09.00 og 13.00. Ta kontakt med Helsehuset på 51 50 81 00 for å gjøre en avtale for omvisning.  

Utlevering av hjelpemidler

Når du har fått tildelt et hjelpemiddel kan du hente dette selv på lageret til Tekniske hjemmetjenester i Godesetdalen 24. Du må gi beskjed om du kan hente selv til den som søker på hjelpemiddelet for deg. Du vil da få beskjed om når du kan hente hjelpemiddelet.

Hvis du ikke kan hente det selv vil Tekniske hjemmetjenester levere hjelpemiddelet hjem til deg. Det vil bli gjort en avtale med deg om tidspunkt for utlevering. 

Innlevering av hjelpemidler

Hvis du ikke har behov for et hjelpemiddel lenger så skal det leveres tilbake. Det er tekniske hjemmetjenester som henter eller tar i mot hjelpemidler som du ikke har behov for lenger. Ring helse- og sosialkontoret der du bor for å avtale innlevering.

Reparasjon av hjelpemidler

For reparasjoner mandag til fredag 8.00-15.30 ringer du helse- og sosialkontoret der du bor. For akutt behov for reparasjoner mandag til fredag klokken 15.30-24.00 eller lørdag og søndag klokken 8.00-24.00 ringer du Nav hjelpemiddelsentralen på telefon 99228677.

Det er avdelingen Tekniske hjemmetjenester som gjør enkle reparasjoner på hjelpemidler. Hvis hjelpemiddelet er så ødelagt at det krever omfattende reparasjon eller bytte får du et nytt hjelpemiddel. Hvis det er lenge siden du fikk hjelpemiddelet, eller du trenger en litt annen type, kan det være du må søke på nytt på det nye hjelpemiddelet. Det vil du få informasjon om av de som hjelper deg.

Behandlingshjelpemidler