3. 250 har fått sommerjobb gjennom Ungjobb!

250 har fått sommerjobb gjennom Ungjobb!

Ungjobb startet i 2019 og har raskt blitt et populært tilbud for barn og unge. De tilbyr to ukers sommerjobb til ungdom mellom 13 og 17år, med arbeidsdager på fire timer. Siden oppstart har de hatt hele 535 ungdommer ute i ulik type arbeid.

Det som startet som et områdeløft i Hillevåg, har gradvis vokst seg større og har nå to årsverk. De gikk også fra 107 søkere det første året til hele 805 søkere i år.

– Vi ønsker å gi unge selvtillit når de nå skal inn i arbeidslivet, sier Charlotte Larsen som er leder for Ungjobb.
Det er så mye å lære første gang i ny jobb, og vi har lyst til å lære dem så mye vi kan slik at de er best mulig forberedt til arbeidslivet, fortsetter hun.

Konferanse for de unge nyansatte

For første gang i år ble det arrangert en konferanse der alle ungdommene ble invitert.
Daniel Gudbrandsen fra LO snakket om unges rettigheter i arbeidslivet og forklarte ulike begreper som HMS og verneombud

Charlotte Larsen, Vibecke Wagle og Sinap Khalaf fra Ungjobb gikk gjennom forventninger, lønnsdatoer, kontaktpersoner og alt annet praktisk de unge må vite før de skal ut i arbeid.

– De fleste vi treffer her har aldri søkt en jobb før, men nå får de trening i å skrive søknad og CV, stille til intervju, se hvordan det fungerer med frikort og lønn og ikke minst se hvordan det er å ha en sjef, kollegaer og en jobb som skal gjøres, forteller Charlotte.

Foto av de ansatte i Ungjobb
Sinap Khalaf, Charlotte Larsen og Vibecke Wagle vil gi ungdom selvtillit i møte med arbeidslivet.

Vanskelig å få sin første jobb

Mange unge sliter med å komme seg ut i arbeidslivet. Arbeidsgiver krever erfaring, men for å få erfaring må man ha en jobb. Ungjobb håper å gjøre det litt lettere for de unge ved å gi de noe å vise til; en erfaring og en referanse.
For hver enkelt ungdom er kanskje dette det viktigste, i tillegg til lønn selvfølgelig. For Ungjobb er det like viktig å gi de unge kompetanse til å være mer attraktive. Samtidig er det utrolig viktig fra et samfunnsøkonomisk ståsted. Ved å jobbe med å skape trygghet, sosial støtte, tro på seg selv og motvirke utenforskap og utrygghet, får ungdommen flere verktøy i kassa til veien videre.

– Det er godt å oppleve at vi ikke blir ignorert fordi vi er ungdom, sier Muteeah Mustafa (16). Jeg har opplevd flere ganger å ikke bli vurdert til en jobb fordi jeg ikke har erfaring, og det er så synd å ikke få vise at jeg kan.
Nå har ballen begynt å rulle, etter å ha jobbet med Ungjobb tidligere, og Muteeah har flere erfaringer å putte på CV-en.

– Jeg hørte om Ungjobb via en venn og begynte å følge de på Instagram. Der så jeg at de lyste ut stillinger og da måtte jeg søke, sier Emmeline Ingebrigtsen Weera (15). Flere jeg kjenner har muligheten til å få seg sommerjobb via en nabo eller en tante, men den muligheten har ikke jeg, så at Ungjobb fins er veldig viktig.

Jentene har også fått seg hver sin stilling i Ungjobbs ansiktsmalingscrew, som tar oppdrag gjennom hele året.
– Det er så mye god informasjon og oppfølging her. Vi føler oss virkelig ivaretatt, sier jentene.

Foto av to jenter.
Emmeline(15) og Muteeah(16) har fått jobb gjennom Ungjobb.

Etter lunsj har GVS og DJ Erlend et musikalsk innslag, som er etterfulgt av et skikkelig fint motivasjonsforedrag av Marco Elsafadi.

– Engasjerte unge er kjempegøy. Vi skulle gjerne ansatt alle. Det er så mange unge som vil jobbe og så mange arbeidssteder som vil ta imot dem, men vi har begrensede midler, så derfor har vi prioritert de med mest ledig tid i sommer, forteller Charlotte avslutningsvis.