3. Ansatt ved Gosen skole ikke smittet

Ansatt ved Gosen skole ikke smittet likevel

Den ansatte ved Gosen skole som tirsdag fikk påvist covid-19 er ikke smittet likevel. Ved en teknisk feil i laboratoriets IT-system ble feil prøvesvar sendt ut.

To ansatte ble satt i karantene og 39 elever har hjemmeundervisning i dag som følge av at den ansatte fikk beskjed om at covid-19 var påvist. Rektor Anne-Marthe Nygård Basso er glad for at den ansatte viste seg å ikke være smittet likevel.

- Vi gleder oss over det. Elevene skal ha hjemmeundervisning i dag, men skal møte som vanlig på skolen i morgen, forteller Nygård Basso. Hun har sendt en sms til elevenes foresatte med kontrabeskjed om smitte ved skolen. En teknisk feil i laboratoriets IT-system gjorde at den ansatte fikk feil prøvesvar. Det var kommunelege som gjorde laboratoriet oppmerksom på feilen. SUS melder at feilen skyldes en omlegging av IT-systemet.

- Vi beklager ulempen dette har medført for alle berørte. Feil i IT-systemet som dette skal ikke skje. Vi ville fanget opp feilen på laboratoriet senere på dagen fordi alle prøvesvar rutinemessig blir kontrollert etter at de er rapportert, sier avdelingsoverlege ved avdeling for medisinsk mikrobiologi Iren Høyland Löhr i en pressemelding fra SUS.

Kontaktpersoner for media:

Rektor Anne-Marthe Basso: 980 00 712
Skolesjef Jørn Pedersen: 468 51 272
Pressetelefon SUS 477 00 999.