3. Ansatt ved Slåtthaug sykehjem smittet av covid-19

Ansatt ved Slåtthaug sykehjem smittet av covid-19

En ansatt ved Slåtthaug sykehjem har fått påvist covid-19. De 54 beboerne og 117 ansatte blir nå testet.

Oppdatering 09.11: Slåtthaug sykehjem er friskmeldt. Etter flere runder med testing er det ikke påvist smitte hos beboere eller ansatte.

Den ansatte har ikke hatt symptomer, og var derfor på jobb to dager denne uken. Sykehjemmet har god oversikt over den ansattes bevegelser. På grunnlag av dette, er foreløpig fire beboere og fem ansatte definert som nærkontakter og satt i karantene.

Stengt for besøk

Beboerne på sykehjemmet kan ikke ta imot besøk før situasjonen er avklart, med unntak av alvorlig syke beboere.  Frivillige har heller ikke adgang. Dagsenteret vil foreløpig holde stengt mandag og tirsdag.

Har iverksatt tiltak

Helse- og velferdsdirektør Eli Karin Fosse opplyser at kommunen har iverksatt beredskapsplanen som er laget for denne typen situasjoner.

- Det jobbes nå med å få testet og kartlagt alle beboere og ansatte så fort som mulig slik at vi får oversikt over situasjonen. Dette er viktig for at vi skal kunne sette i verk nødvendige og riktige tiltak. Vi er opptatt av å ivareta alle som er berørt på en best mulig måte, både beboere, ansatte og pårørende, sier Fosse.

De ansatte vil bruke munnbind på hele vakten inntil situasjonen er kartlagt, og de vil bruke smittevernsutstyr i kontakt med beboere som er i karantene.

Kontaktpersoner ved mediehenvendelser:

Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse, mob. 992 98 461