3. Åpner for besøk på sykehjem

Åpner for besøk på sykehjem

Fra 27. mai er det lov for pasienter på alders- og sykehjem å ta imot besøk på rommet igjen.

Stavanger kommune innførte besøksrestriksjoner på alders- og sykehjemmene i midten av mars på grunn av covid-19-utbruddet. Besøksforbud og adgangskontroll har bidratt til at det ikke vært covid-19-smitte blant pasientene på alders- og sykehjemmene. Det er det fortsatt ikke per 26. mai.

Letter på restriksjonene

I takt med at smittespredningen ellers har avtatt og samfunnet gradvis gjenåpnes, lettes også besøksrestriksjonene på eldreinstitusjonene. 7. mai ble det åpnet for å besøke pasientene utendørs. Fra 27. mai kan pasientene ta imot besøk på rommene igjen.

Lite smitte

- Nå er det så lite smitte i vårt område at vi vurderer risikoen for smitte ved å åpne for besøk som liten. Men det kan bli nødvendig å stramme til igjen dersom vi får et nytt smitteutbrudd i vårt område, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Smittevernregler må følges

Besøk må skje innenfor institusjonens visitt-tid og etter avtale. Hver beboer kan ha inntil to besøk i uken i inntil 30 minutter av 1-2 personer. Det er anledning til å ta med mat og kaffe til den som får besøk. Avstands- og smittevernregler må fortsatt følges.

Ny veileder

Helsedirektoratets veileder som kom 28. mai åpner for mer kontakt mellom beboere og pårørende framover. Stavanger kommune vil jobbe videre med egne retningslinjer første uken i juni, blant annet for å se på om antall besøk og besøkets varighet kan utvides.