3. Årets smartbyløsning 2018 kommer fra Stavanger

Årets smartbyløsning er fra Stavanger

Stavangers satsning på åpne data gikk helt til topps under kåringen av den beste smartbyløsningen i 2018. Prisen deles ut av Den norske dataforening til løsninger som forenkler samhandling og deling av ressurser.

Linn S. Jensen fra kommunens smartbyavdeling mottar prisen for beste smartbyløsning 2018. Prisen deles ut av Christian Torp, generalsekretær i Den norske dataforening.

Foto: Stavanger kommune

I konkurranse med like under 20 nominerte løsninger ble Stavangers løsning finalekandidat sammen med fire andre kandidater:

• RoomMate – anonymisert tilsyn med automatisk varsling som gjør det mulig for eldre å bli boende hjemme lengre. Kom på 2. plass.
  • Smart Charge – åpen markedsplattform og administrasjonssystem for lading av elbiler. Kom på 3. plass.
  • Unite Living – løsning som kombinerer en markedsplattform med et system for automatisering av utleieforvaltning.
  • OsloBike – ny type bysykkel der brukeren bruker Messenger til å leie sykkel.
  • Åpne data – data som ikke er personsensitive blir delt i en åpen portal til fritt bruk for kommuner og næringsliv til å utvikle nye tjenester.

Stavanger leder satsningen på åpne data

Stavanger kommunes IT-avdeling startet prosjektet med åpne data i 2016 og startet den første regionale portalen for åpne data i Norge. I dag har kommunen delt 163 datasett i portalen opencom.no. Ingen andre norske kommuner har delt like mye som Stavanger. I dag jobber IT-avdelingen og smartbyavdelingen sammen med studenter, smartbynettverk og næringsliv for å skape verdi av fra datasettene og formidle mulighetene som ligger i bruk av dataene.

IT sjef i Stavanger kommune, Stein Ivar Rødland gleder seg over anerkjennelsen.

- For å skape smartere byer og samfunn er det avgjørende at kommuner deler data som kan skape nye muligheter internt i kommunen, hos andre kommuner og i næringslivet. Denne prisen viser at Stavanger har gått foran og lagt grunnmuren som kan brukes i hele landet, sier Rødland.

Linn S. Jensen fra smartbyavdelingen forteller om kommunens satsning på åpne data, og hvilke muligheter dette gir på konferansen Software i Oslo.
Foto: Stavanger kommune

Juryens begrunnelse

– Åpne data er en viktig byggestein når man skal utvikle smartere byer, og tilgjengeliggjøring av en kommunes data kan skape nye muligheter for både kommunen og næringslivet, sa generalsekretær Christian Torp i Dataforeningen da han offentliggjorde hvem som er vinner av prisen for beste smartbyløsning.

Prisen ble delt ut under konferansen Software 13. februar 2019 på Radisson Blu Scandinavia i Oslo. Juryen bestod av:

• Christian Torp, generalsekretær i Den norske dataforening
  • Bernt Reitan, CEO i Ruter
  • Martin Vik, leder kommunikasjon og digitalisering i Halden kommune
  • Gaute Hagerup, leder smartbysatsningen i Innovasjon Norge
  • Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps
  • Gunnar Crawford, Smartbysjef i Stavanger kommune (deltok ikke i diskusjonen eller avstemmingen om løsningen til Stavanger kommune og var dermed ikke aktiv i juryeringen)

Fra åpne data til nyttige tjenester

Åpne data handler om å gi næringsliv, akademia og innbyggere tilgang til data kommunen har på en slik måte at de lett kan brukes i nye sammenhenger både av mennesker og maskiner. Kommunens åpne data er tilgjengelige for alle som vil lage nye og nyttige digitale varer og tjenester av dem. Slik kan det kanskje bli apper av, om alt fra skolerute, helsestasjoner og offentlige toaletter til parkeringsinfo og budsjetter. Målet er å legge bedre til rette for ny næringsutvikling, økt demokratisering og effektivisering i kommunen.

Deling av data er en viktig byggestein på veien mot smartere byer og samfunn som skaper mer åpenhet og samarbeid mellom kommuner, næringsliv og innbyggere.

Kontakt:

Gunnar Crawford, smartbysjef