3. Brannmeldere kobles på trygghetsalarmen

Brannmeldere kobles på trygghetsalarmen

Alle innbyggere som har trygghetsalarm i Stavanger kommune har fått tilbud om brannmelder tilknyttet alarmen.

Rundt 2000 brev har gått ut til innbyggere med dette tilbudet. Brannmelderen varsler reponssenteret for trygghetsalarmer ved røyk og anses som tryggere enn vanlige røykvarslere. Responssenteret kontakter umiddelbart brannvesenet. Når batteriene i brannmelderen begynner å bli dårlige får responssenteret også et varsel.

Gratis tilbud

Alle som har mottatt tilbud om brannmelder har 14 dagers frist til å reservere seg mot ordningen. De som ikke ønsker å reservere seg blir kontaktet av tekniske hjemmetjenester i kommunen som avtaler tid for montering. Hvor mange brannmeldere boligen skal ha avhenger av størrelsen.
- Tilbudet er gratis for brukerne og bidrar til økt trygghet både for brukerne av trygghetsalarmer og de pårørende, sier leder for avdeling for velferdsteknologi Bjarte Bøe.

Mange muligheter

Avdeling for velferdsteknologi i Stavanger kommune ser mange bruksområder for den løsningen de har valgt som trygghetsalarm. I 2019 ble dørsensor som varsler om dører som går opp om natten og fallalarm tilknyttet trygghetsalarmen.Nå blir altså brannmeldere koblet på.
- Det kan blir flere etterhvert. Stavanger kommune har valgt en løsning med kapasitet til å koble på 38 sensorer, forteller Bjarte Bøe.