3. Bygger borettslag for psykisk utviklingshemmede

Bygger borettslag for psykisk utviklingshemmede

Stavanger kommune har nå lagt bygging av 11 boliger for psykisk utviklingshemmede på Tjensvoll ut på anbud. Prosjektet er det første av to der kommunen samarbeid med en foreldregruppe, og beboerne skal eie boligen selv.

Tegning av kommende omsorgsboliger ved Solborg

11 omsorgsboliger og en personalbase ved Solborg har byggestart i år. (Illustrasjon: Asplan Viak AS)

De 11 boligene, og en personalbase, skal bygges like nedenfor Tjensvoll kirke, på en tomt som har tilhørt Solborg folkehøgskole. Etter planen starter byggingen høsten 2020, og boligene skal stå ferdige høsten 2021.

Kommunen samarbeider med private og med Husbanken, slik at personer med utviklingshemming får mulighet til å finansiere kjøp av egen bolig. Det var en gruppe foreldre som i sin tid tok initiativ til et slikt prosjekt.

Borettslag

Kommunen er byggherre, og involverer kjøperne, for å sikre god medvirkning fra de som skal overta boligene. Kommunen skal også eie og driver personalbasen, og tildele boliger, mens boligene organiseres som borettslag.

Dette legger til rette for godt samarbeid mellom kommunen og de private eierne også i driften av boligene.

14 boliger i Gunnar Warebergs gate

Det skal også bygges boliger for psykisk utviklingshemmede etter samme modell, som nå er døpt Stavangermodellen, lenger ned i skråningen, ovenfor Stavanger idrettshall.

Der vil to bofellesskap få sju boliger hver, i tillegg til base for personale. Dette prosjektet legges ut på anbud når detaljreguleringsplanen er vedtatt, trolig på forsommeren

Skisse av omsorgsboliger som skal komme i Gunnar Warebergs gate.
Omsorgsboliger ved Gunnar Warebergs gate. (Illustrasjon: Asplan Viak AS)

Kontaktperson:

Rolf Robert Ness