3. Einnsyn: Nå kan du finne dokumenter fra stat, fylke og kommune på ett sted

Offentlig journal og sakspapirer samlet i ny løsning

Stavanger kommune tar nå i bruk den nasjonale fellesløsningen e-innsyn. Der kan du finne offentlig journal og politiske møtedokumenter.

Fra 31. januar vil den nye løsningen erstatte det som i dag heter Public Journal (offentlig journal) og OpenGov for politiske møter. Disse vil derfor ikke lenger være tilgjengelige. eInnsyn vil i tillegg erstatte OpenGov cases for tekniske saker. Det vil si at byggesaker, oppmålingsaker, delingsaker, plansaker og landbrukssaker blir publisert i fulltekst på offentlig journal på e-innsyn.

Hva er e-innsyn?

E-innsyn er en løsning som utvikles av Digitaliseringsdirektoratet for offentlig sektor. Målet er å samle innsyn i dokumenter fra stat, fylke og kommuner i én og samme løsning. Dette kan bidra til mer åpenhet og innsyn i forvaltningen, og gjøre det lettere for innbyggerne å finne informasjon om offentlig saksbehandling.

Hva kan jeg finne der?

På e-innsyn vil Stavanger kommune legge ut offentlig journal og politiske møtedokumenter. Dette gjør vi for å samle alt på et sted. Som bruker vil du snart kunne søke fritt i løsningen, og be om innsyn i dokumenter som ikke er publisert i fulltekst - helt anonymt og kostnadsfritt.

Illustrasjon av einnsyn - kommunens nye system for innsyn i offentlig journal og politiske saker. Illustrasjon: einnsyn.no

Hvor kan jeg finne mer informasjon?

Vil du lese mer om e-innsyn? På den nasjonale nettsiden finner du blant annet informasjon om hva som ligger der, ofte stilte spørsmål og brukerveiledning.

Digitaliseringsdirektoratet har utarbeidet en brukerveiledning e-innsyn - innsyn i offentlig saksbehandling.

Hva skjer med emeetings og opengov?

Overgangen til e-innsyn vil ikke få konsekvenser for emeetings, men opengov og dagens løsning fases ut fra 1. februar.

Alle lenker til saker og møter som ligger i de gamle løsningene, vil slutte å virke fra 31. januar. Det gjelder for eksempel lenker til politiske saker eller politiske møter i opengov, opengov cases for tekniske saker og public journal (offentlig journal)

Mentz Von Erpecom Vikse

Leder for Stavanger byarkiv