3. Elevboom ved Johannes læringssenter

Elevboom ved Johannes læringssenter

Nesten dobbelt så mange barn begynte i barnehagen og innføringsklassen ved Johannes læringssenter i år i forhold til i fjor. Økningen skyldes i stor grad at mange ukrainske barn kom til Stavanger.

En mor gir et barn en klem i skolegården på Johannes læringssenter.

Glade fjes på Johannes læringssenter første skoledag. Foto: Maria Edith Briceno Rege.

Rektor Harald Nedrelid synes det var veldig kjekt å ønske ekstra mange barn velkomne til Johannes læringssenter ved årets skolestart, etter flere år med nedgang i elev- og deltakertallet.

-I norskopplæringen har vi over 240 nye deltakere. 200 av dem er ukrainere. Økningen er på nesten 70 prosent fra i fjor, forteller Nedrelid.

God stemning første skoledag

Han kan melde om god stemning og smilende fjes både blant ansatte, barn og voksne første skoledag. For skolen har det vært krevende å få alt det nødvendige på plass for å kunne gi et godt tilbud til både barn og voksne.

-De ansatte har brettet opp ermene og stått på, slik at vi kunne ha et best mulig tilbud raskest mulig. Noen av elevene i innføringsskolen startet allerede før sommeren, mens barna i barnehagen og de voksne i stor grad har hatt sitt første møte med oss i august, forteller han.

Ønsker å gi en god start på tilværelsen

Nedrelid understreker at skolen har hatt et godt samarbeid og en god dialog med flyktningtjenesten, skolesjefen og kommunens HR-avdeling.

-Nå ser vi fram til at vi som senter skal kunne bruke de ansattes varierte kompetanse og store engasjement for målgruppa vår, til å gi både ukrainere og andre flyktninger som kommer til Stavanger en god start på sin nye tilværelse, understreker Nedrelid.

Johannes læringssenter er Stavanger største skole med barnehage, barneskole og all voksenopplæring. Senteret er også ressurssenter for personer over 18 år med betydelig redusert syn og hørsel.

Kontaktperson for medier: Rektor Harald Nedrelid ved Johannes læringssenter, 924 81 130.