3. Energisentralen vant Vannbransjeprisen 2017

Energisentralen vant Vannbransjeprisen 2017

Triangulum-prosjektet Energisentralen gikk til topps under Vanndagene på Vestlandet, som ble avholdt i Haugesund 1. – 2. november. Vannbransjeprisen blir delt ut til prosjekter med innovative løsninger, høy kompleksitet og VA-utfordringer som har vært krevende å løse.

Energisentralen

Illustrasjon: Zoaring

3 kandidater

Det var totalt tre prosjekter som knivet om den gjeve prisen:
• Mølledammen, Askøy kommune
• Bergen Biogass, Bergen kommune
• Energisentralen, Stavanger kommune

Signe Stahl Kvandal, leder for Myndighetsavdelingen i Vann og avløpsverket, presenterte prosjektet i Haugesund på lik linje med representanter fra Askøy kommune og Bergen kommune. Vinneren ble stemt frem blant 380 bransjefolk som deltok på Vanndagene, hvor Stavanger kommune vant med god margin.

Koordinator for det lokale partnerskapet i Triangulum, Gerd Seehuus, gleder seg over oppmerksomheten og synes det er bra at kommunen går foran og skaper innovative bærekraftige løsninger som kan sette standard - og være eksempel til etterfølgelse.

Prosjektleder for energisentralen, Ernst Olsen, takker for stemmene og sier Stavanger Eiendom sammen med Norconsult har gjort en kjempejobb som det er artig blir lagt merke til.

Om energisentralen

Energisentralen omgjør byens avløpsvann til energi. Denne energien blir i dag brukt til varming- og kjøling av tre administrasjonsbygg i Stavanger kommune. Energisentralen utvinner energi hver gang vi trekker i snoren på toalettet, hver gang vi vasker klær, og alt annet vann som havner nedi sluken.

Prosjektet er Stavanger kommunes leveranse inn i det internasjonale EU prosjektet, Triangulum, hvor målet er å demonstrere innovative og bærekraftige løsninger som kan kopieres og brukes i hele Europa.

Direkte bruk av varme fra avløpstunnel er ikke prøvd i Norge tidligere. Energisentralen er basert på en lokal fornybar energikilde, og reduserer CO2 utslippet med 85 % sammenlignet med tidligere løsninger.

Kriterier for å bli kandidat:

• VA- tiltak som (helt eller delvis) er utført i løpet av perioden ca september – september, og som er avsluttet (satt i drift) innen Vanndagene på Vestlandet.
  • Både utbyggingstiltak og fornyings-/rehabiliterings-/oppgraderingstiltak etc. kan foreslås og vil bli vurdert.
  • Det er ikke nødvendigvis størrelse/omfang/kostnad av tiltaket som er avgjørende for nominasjonen, men heller:

• Om tiltaket har spesielle egenskaper; f.eks. kompleksitet, teknisk løsning lay - out/ design,
    • Om tiltaket representerer «nybrottsarbeid» eller innovative løsninger, evt. om tiltaket er en del av løsningene på et samfunnsnyttig prosjekt.
    • Om tiltaket har støtt på større utfordringer (VA- eller tverrfaglige) som det har vært krevende å løse.
    • Andre gode begrunnelser kan også telle.

Vanndagene på Vestlandet

Vanndagene på Vestlandet er et av de største og viktigste VA-faglige arrangementene på denne kanten av landet. Konferansen arrangeres av DIHVA, Driftsassistansen i Hordaland.

Kontakt:
Gerd Seehuus, koordinator Triangulum