3. Færre overdosedødsfall i 2017

Færre overdosedødsfall i 2017

I 2017 døde fem innbyggere av overdose i Stavanger. Året før døde 13 av overdose.

Stavanger har dermed hatt en betydelig nedgang i overdosedødsfall. Direktør Helse og velferd Eli Karin Fosse synes fem fortsatt er fem for mye, men synes samtidig det er oppløftende at overdosetallene går ned.
- Dette kan skyldes tilfeldigheter, men vi håper selvsagt at det er en ny trend og at tiltakene våre har virket, sier Fosse.

Kameratredning og nesespray

De tiltakene som kan ha hatt mest innvirkning på nedgangen i overdosedødsfall er kameratredning og tilgang til nalokson nesespray. Dette er en motgift som enkelt kan administreres av personer som er vitne til en overdose. Stavanger kommune fikk utdelt nesesprayen i 2016 som et ledd i overdoseprosjektet.

Tre menn og to kvinner

Tallene over overdosedødsfall fremgår av oversikten til Dødsårsaksregisteret som ble publisert sist uke. Av de fem Stavanger-innbyggerne som døde av overdose i fjor var tre menn og to kvinner i alderen 20-60 år. Dødsårsakene var spredt mellom heroin, morfin/kodein, metadon og syntetiske stoffer. Et dødsfall var selvmord.

Færre døde på landsbasis

Totalt døde ti personer av overdose innenfor Stavanger kommunes grenser i 2017. Fem var tilreisende til Stavanger fra andre kommuner. Også på landsbasis ble det i fjor registrert færre narkotikautløste dødsfall enn i 2015 og 2016.

Gjennomsnittsalderen går opp

247 personer døde i 2017 på landsbasis, av disse var 29 prosent kvinner. Det er 37 personer færre enn i 2016. Gjennomsnittsalderen på de som dør av overdose blir stadig høyere. I 2017 var den 40,9 år for menn og 49,9 år for kvinner.