3. Forbud mot TikTok på kommunale mobiler, nettbrett og datamaskiner

Forbud mot TikTok på kommunale mobiler, nettbrett og datamaskiner

I forrige uke kom nyheten om at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) fraråder bruk av TikTok og Telegram på tjenesteenheter til ansatte i offentlig sektor. Stavanger kommune følger nå opp med et forbud mot disse appene på tjenesteenheter.

– Vi følger rådet fra NSM om å forby TikTok og Telegram på alle tjenesteenheter. Det vil si mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner som er anskaffet gjennom og betalt av kommunen, sier Birger Clementsen, direktør for innovasjon og støttetjenester.

Kommuneledelsen tok beslutningen om tjenesteenheter denne uken, og forbudet innføres med umiddelbar virkning. Med kommunale systemer menes alle systemer som krever ansattpålogging. Ansatte er selv ansvarlige for å slette TikTok fra sine tjenesteenheter.

– Har noen behov for å bruke TikTok eller Telegram i jobbsammenheng, må applikasjonene installeres og benyttes på en separat enhet som ikke har tilgang til kommunens systemer, sier Harald Valderhaug, seksjonssjef for informasjonssikkerhet og personvern.

– Private enheter er ikke omfattet av forbudet i denne omgang. Tjenesteområdene kartlegger nå bruken av private enheter i jobbsammenheng, og vi vil komme med nærmere informasjon om dette senere i vår, sier Clementsen.

Ikke et forbud mot å være på TikTok
– For å nå de unge målgruppene har Stavanger kommune en konto på TikTok, sier kommunikasjonssjef i Stavanger kommune, Marianne Jørgensen. – Vi vil fortsette å skape innhold til denne kanalen, men fra nå av kommer vi til å bruke egne enheter til dette.

Dette forbudet er altså ikke et forbud mot TikTok og Telegram, verken for kommunale virksomheter eller ansatte. Men det er ikke lenger lov å bruke dette på tjenesteenheter med tilgang til kommunens systemer.

Krevende sikkerhetsbilde
​​​​​​​​​​​​​​​​Bakgrunnen for NSMs anbefaling er at TikTok og Telegram har henholdsvis kinesiske eiere og russisk opprinnelse, og at norske etterretningsmyndigheter vurderer Kina og Russland som de fremste trusselaktørene mot norske sikkerhetsinteresser. NSMs anbefaling er utarbeidet på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.

Med bakgrunn i anbefalingene har både Regjeringen, Stortinget samt flere norske kommuner og private virksomheter innført forbud mot bruk av TikTok og Telegram på enheter med tilgang til virksomhetenes systemer. NSMs anbefalinger kan leses i sin helhet her.

Birger S. Clementsen

Direktør for innovasjon og støttetjenester

Birger S. Clementsen er direktør for innovasjon og støttetjenester

Mobil:
E-post:
birger.clementsen@stavanger.kommune.no
Kommunikasjonssjef Marianne Jørgensen

Marianne Jørgensen

kommunikasjonssjef (i permisjon fram til 15.08.24)

Mobil:
Telefon: