3. Foreldre slipper å betale for barnehage og SFO

Foreldre slipper å betale for barnehage og SFO

Stavanger kommune tar ikke betalt for stengte kommunale barnehager og SFO-er under korona-utbruddet. Foreldre kan se bort fra fakturaen som har forfall 1. april.

– I den unntakstilstanden vi er nå, hvor barnehager og SFO ikke har mulighet til å gi det tilbudet de vanligvis gjør, skal vi naturligvis ikke kreve betaling fra foreldrene, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

– Mange foreldre påtar seg nå det ansvaret som til vanlig er kommunens oppgave. Det ville blitt helt feil om kommunen skulle tatt betalt for en oppgave som nå utføres av foreldrene. Å stenge ned barnehagene var en beslutning alle var nødt til å innrette seg etter. En rekke andre restriksjoner fra stat og kommune har også ført til økonomiske ekstrabelastninger for mange innbyggere. Det må vi ta hensyn til som kommune, sier Nessa Nordtun.

Stavanger kommune tar forskuddsbetalt for barnehage og SFO. Det betyr at vi allerede har sendt ut faktura for mars og april.

Foreldre kan la være å betale fakturaen som ble sendt ut 15. mars, og som har forfall 1. april. Kommunen har allerede tatt betalt for mars måned. De dagene barnehage/SFO har vært stengt, vil bli gjort opp senere.

De som får et omsorgstilbud skal ikke betale for dette.

Spørsmål angående faktura kan sendes: ut.faktura@stavanger.kommune.no