3. Gullfisk truer naturmangfold

Gullfisk truer mangfold i Stavanger-naturen

Folk som setter ut gullfisker i dammer og vann bidrar til at Stavanger kommune får en umulig utfordring i å ta vare på det biologiske mangfoldet.

Gullfisk i Hindalstjernet

Gullfisk i Hindalstjernet. Vakkert, kanskje, men ødeleggende for naturen. Når fremmede arter settes ut, vet vi ikke konsekvensene før det er for sent. Noen ganger forrykkes hele økosystemet.
Foto: Vegard Ankarstrand, Stavanger kommune

I disse dager forsøker kommunen og frivillige fra Stavanger og Rogaland jeger og fiskerforbund å hente opp gullfisk som noen har satt ut i Hinndalsdammen på Vaulen.

- At gullfisk-arter nå dukker opp i stadig flere vann og innsjøer kan komme av at det dessverre er blitt lovlig å ha dem i private dammer. Men det kan også godt hende at folk er gått lei gullfiskbollen sin og pøser innholdet ut i nærmeste vann, sier naturforvalter Vegard Ankarstrand i Stavanger kommune.

Frykter skilpadder

- Vi frykter at det samme kan skje med skilpadder, som nå er blitt lovlig å ha som kjæledyr. Når folk ikke vil ha dem mer, vær så snill å ikke sett dem ut i naturen!

Folk må ta ansvar for å få omplassert eller avlivet kjæledyrene sine, dersom de ikke lenger vil ha dem.

Sprøytefri kommune må sprøyte

En annen art kommunen har mye strev med å bekjempe er parkslirekne, en tilsynelatende stor og flott plante, som er kommet inn i landet via plantesalg og senere tømt ut ulovlig med hageavfall i lokale friområdet. Nå er den blitt forbudt å innføre til Norge, men det er for sent.

Parkslirekne er så hardfør at Stavanger kommune, som ellers ikke bruker sprøytemidler noen steder i offentlige områder, må ta i bruk kjemikalier.

Kan få enorme konsekvenser

Folk aner ikke hvilket sjansespill det er å tømme akvariet i et vann eller planteavfall i kanten av et friområde. I Norge er innførte arter som brunskogsneglen, rynkerosen, sitkagrana og vannplanten vasspest blitt store og svært dyre miljøproblemer.

Flere av disse artene er umulige å fjerne, og de snur opp ned på hele økosystemet der de brer seg. Arbeidet med å bekjempe fremmede arter koster samfunnet millionbeløp hvert år, ifølge Miljødirektoratet.