3. Innbyggere med helsekompetanse

– Det betyr utrolig mye at vi har innbyggere med den rette kompetansen, som er villige til å stille opp hvis det trengs!

I midten av mars gikk Stavanger kommune ut i mediene og etterlyste personer med helsefaglig bakgrunn til helserelatert arbeid i forbindelse med koronasituasjonen. Over tusen personer meldte sin interesse. Så ble det ganske stille.

Men stille har det ikke vært i kulissene. Kommunen har jobbet intenst med å kartlegge behov i organisasjonen og koble aktuelle søkere med de virksomhetene som har hatt behov for personell.

Men la oss ta det fra begynnelsen…

Stavanger på smittetoppen i mars

Da mange innbyggere i Stavanger kom hjem fra vinterferie i Østerrike og Italia i begynnelsen av mars, fikk Stavanger kommune veldig raskt mange koronasmittede. På et tidspunkt var Stavanger en av kommunene med flest smittede i landet.

– Vi fryktet en situasjon hvor kommunen ikke ville ha kapasitet til å håndtere alle oppgavene våre. Vi fryktet jo at det også kunne komme smitte blant ansatte, og vi visste ikke hvor lenge dette ville pågå, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Dermed gikk kommunen ut og søkte etter folk med helsefaglig kompetanse, og mange meldte seg. I tillegg ble det lagt til rette for at ledere i Stavanger kommune kunne omdisponere egne ansatte, kalle tilbake pensjonister og hente inn studenter.

Det ble også satt inn strenge tiltak i kommunen for å begrense smitten blant innbyggerne. Målet var å få kontroll på situasjonen.

Smittetrenden snudde

Innbyggerne i Stavanger kommune ble til de grader med på dugnaden. Smittetrenden snudde, og den fryktede toppen kom ikke likevel. Og mens tallene fortsatte å stige andre steder i landet, flatet det ut i Stavanger.

I dag smitter hver smittet innbygger i Stavanger bare 0,3 nye. Det vil si at kommunen klarer å behandle de som blir syke med egne ressurser.

– En pandemi som den vi opplever nå er veldig vanskelig å forutse. Det er mange faktorer som spiller inn, og derfor veldig vanskelig å vite sikkert når vi vil trenge ekstra ressurser, sier ordfører Nessa Nordtun.

Fortsatt beredskap

Så hva med alle de med helsefaglig kompetanse da? De, som hadde brettet opp ermene og var villige til å trø til for en god sak?

– Alle som var aktuelle for jobb hos oss har blitt kontaktet – via telefon, e-post eller begge deler – hvor vi forklarer at vi ikke har behov for dem akkurat nå, men at dette kan endre seg. Vi har bedt de som allerede er i systemet om å fortsette å stå registrert hos oss slik at vi kan kontakte dem når eller hvis vi får behov for det, sier Espen Idsøe, leder for organisasjon og forhandling i Stavanger kommune.

Ønsker å takke alle som meldte seg

– Koronasituasjonen kan raskt endre seg. Nå åpner vi gradvis opp samfunnet, og da kan resultatet bli at smitten stiger igjen. Det å vite at vi har innbyggere, med den rette kompetansen, som er villige til å jobbe for oss når eller hvis krisen rammer, er utrolig viktig. Bare ved å registrere seg i våre systemer har disse menneskene allerede gjort en utrolig viktig jobb i kampen mot koronaviruset, sier ordfører Nessa Nordtun.