3. Åpner for vanlig besøk på sykehjem mandag 19. oktober

Åpner for vanlig besøk på sykehjem mandag 19. oktober

Mandag 19. oktober opphører besøksrestriksjonene på sykehjemmene som ble innført i forbindelse med smitteutbruddet på Vågedalen sykehjem.

Vågedalen sykehjem ble stengt for besøk i forbindelse med smitteutbruddet.  De øvrige sykehjemmene i kommunen fikk 9. oktober redusert besøkstiden til en gang om dagen. De innskjerpede rutinene skulle gjelde ut 20. oktober.

Letter før tiden

Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse åpner imidlertid for vanlig besøk to dager før planen. Det betyr at pårørende igjen kan komme på besøk to ganger pr. dag, inntil 2-3 personer om gangen.

- Dette gjør vi fordi vi har fått kontroll på smittesituasjonen ved Vågedalen sykehjem. Alle beboere og ansatte er nå testet fire ganger uten at det er påvist flere smittetilfeller. Smittesituasjonen ute i samfunnet for øvrig tilsier også at vi nå kan tillate besøk på vanlig måte igjen, sier Fosse.

- Vi oppfordrer imidlertid pårørende til å begrense hvor mange forskjellige personer som besøker sykehjemsbeboerne. Dette er viktig for å redusere smitterisikoen for sykehjemsbeboerne, sier hun.

Driften normaliseres

Besøkstiden ble redusert i en to ukers periode som et forebyggende tiltak for å begrense antall personer som gikk inn på sykehjemmene. Fire beboere og fem ansatte fikk påvist covid-19 i smitteutbruddet i begynnelsen av oktober. Fra mandag er sykehjemmet friskmeldt, med mindre det skjer noe uventet i løpet av helgen. Pårørende, frivillige og andre med oppdrag ved sykehjemmet kan komme på besøk fra mandag av. De av beboerne som fortsatt har smitte vil være isolert inntil videre.
- Alle beboere og ansatte som var i karantene er nå ute av karantenen, og driften ved Vågedalen er på vei til å normaliseres. Vi er takknemlige for at dette gikk så godt. Vi var godt forberedt på en situasjon med smitte på sykehjem og har lagt planer for det. Nå skal vi evaluere hendelsen og se hva som fungerte bra, og hva vi skal jobbe videre med, sier Eli Karin Fosse.

Kontaktinformasjon: Eli Karin Fosse, 992 98 461