3. Kommunestyret stemte for å anbefale parlamentarisme

Kommunestyret stemte for å anbefale parlamentarisme

Mandag 14. november stemte et flertall av representantene i kommunestyret for å anbefale at Stavanger kommune innfører parlamentarisme. Sjekk hvem som stemte hva!

Det stemmes i kommunestyret i Stavanger. Foto: Carina Johansen.

Det er to ting resultatet av denne avstemningen betyr, og en ting det absolutt ikke betyr.

For det første må det sittende kommunestyret stemme over bytte av styringsform for at det neste kommunestyret skal ha lov til å vedta et endelig bytte etter valget. Det kreves imidlertid ikke noe flertall nå.

Det var denne første avstemningen de gjennomførte på mandag.

For det andre viser det hvor de ulike representantene står i saken. Flere av partiene stilte sine representanter fritt i saken, og mange partier var delt. Totalt stemte altså 34 av 67 representanter for å anbefale at kommunen innfører parlamentarisme.

Resultatet av voteringen er ikke en endelig avgjørelse over hvilken styringsform Stavanger kommune skal ha. Det er opp til neste kommunestyre å avgjøre. Men det gir et tydelig signal til innbyggerne om hva partiene mener i saken.

Hva nå?

Dersom neste kommunestyret stemmer for innføring av parlamentarisme med to tredjedels flertall, må Stavanger være parlamentarisk senest 1. januar 2025.

Et godt beslutningsgrunnlag

Som en del av beslutningsgrunnlaget har kommunedirektøren fått konsulentselskapet Ideas2Evidence til å lage rapporten «Formannskapsmodell eller parlamentarisme? En utredning av politiske styringsformer for Stavanger kommune», som ble overlevert til kommunestyret tidligere i høst.

Her kommer det blant annet fram at et eventuelt bytte til parlamentarisme vil ha store praktiske og økonomiske konsekvenser for kommunen.

Utover det peker rapporten på fordeler og ulemper ved de to styringsformene, som partiene har kunnet legge til grunn når de gjør seg opp en mening.

Hvem stemte hva?

For parlamentarisme Parti For formannskap Parti