3. Åpner Kvaleberg kunstgressbane

Ny kunstgressbane holder på gummikulene

Torsdag 20. juni åpner ordfører Christine Sagen Helgø den nye kunstgressbanen på Kvaleberg. Banen er bygget slik at de svarte gummikulene i matta ikke skal havne i naturen.

Ungdommer sparker fotball på nytt kunstgress på Kvaleberg. I bakgrunnen ligger Kvaleberg skole.

Som den første i Stavanger er kunstgressbanen på Kvaleberg laget på en måte som gjør at gummigranulatet, altså de titusenvis av små svarte kuler i gresset, ikke forsvinner ut av gressmatta.

- Kunstgresset går helt ut til en ringmur, som forhindrer granulatet i å havne utenfor banen og renne med regnvann ned i sluker eller ut i naturen. Hvis snø må brøytes på banen, er plass nok til at de svarte gummikulene ikke blir måkt ut av selve gressmatta.

Og der spillerne går inn og ut av banen, er det etablert børste og rister der de kvitter seg med gummikulene, forteller prosjektleder Falk Weihs i Park- og veiavdelingen i kommunen.

Torsdag klokka 14 åpner ordfører Christine Sagen Helgø Kvaleberg kunstgressbane offisielt. Isbilen er bestilt og deler ut gratis så lenge beholdningen rekker.

Fra krigens dager

Et skilt på stedet forteller om banens historie. Den går tilbake til andre verdenskrig, da området ble benyttet som ekserserplass for soldater. Etter det har den fungert som grusbane, og var frem til omleggingen i vår en av de siste grusbanene for fotball i Stavanger.

Den nye banen har som 11-bane en spilleflate på 60 ganger 86 meter. Den er også merket opp for en nierbane, to syverbaner og fire femmerbaner. Banen har fått nytt flomlys med LED.

Banen brukes av alle aldersgrupper, av Sportsklubben Jarl, Kvaleberg skole og bedriftsfotballen.

Den nye kunstgressbanen på Kvaleberg har kostet 7,5 millioner kroner.