3. Legevaktens juleråd

Legevaktsjefens juleråd

Mange kontakter nå legevakten om barn med luftveissykdommer. Legevaktsjefen har laget noen råd for å unngå stort press på legevakten i førjulstid og romjul.

Legevaktsjef Magnus H. Gudmestad i julestemning.

Legevaktsjef Magnus H. Gudmestad har funnet julestemningen.

Legevaktsjef Magnus Haugland Gudmestad forteller at det nå er mange ulike virussykdommer i omløp som gir luftveisinfeksjoner. Samtidig kan legevakten til tider ha redusert kapasitet fordi ansatte selv er syke eller har syke barn.

– Vi har mange bekymrede foreldre på tråden, noe som fører til køer både på telefon og på oppmøte. Ofte er det ikke nødvendig hverken å ringe eller å møte opp. Ta det med ro hjemme, ta febernedsettende og drikk rikelig med væske. Det aller meste går over av seg selv, sier han.

Legevaktsjefen ber de som blir mer syke og trenger legevurdering kontakte fastlegen så langt som mulig. Legevakten er for akutte tilfeller. Hvis du blir akutt syk og må kontakte legevakten, ring først og Ikke bare møt opp.

Dette er legevaktsjefens råd for riktig bruk av legevakten:

• Ikke ring legevakten for ting som ikke haster
  • Forny reseptene dine på faste medisiner i god tid før jul og nyttår hos fastlegen.
  • Hold deg hjemme hvis du føler deg syk og har luftveissymptomer, unngå å smitte andre. Drikk godt med væske, bruk febernedsettende som Paracetamol/Ibuprofen.
  • Kontakt fastlegen på dagtid hvis du trenger vurdering av lege. Ring legevakten om du blir syk på kveld/natt/helg og det ikke kan vente til fastlegens åpningstid. Legevakten kan også gi deg råd over telefon.

Har du barn med luftveissykdom, les dette før du ringer legevakten:

• Gi barnet rikelig med drikke (senker temperatur, lindrer hoste, kan løse slim)
  • La barnet være lett påkledd ved feber. Da kan barnet bli kvitt overflødig varme, en dusj sammen med foreldre og avkjøling ved å ikke tørke barnet er en effektiv måte å få ned temperaturen på
  • Gi nesespray ved tett/ rennende nese (saltvann, eventuelt slimhinneavsvellende)
  • Hold barnet hjemme fra barnehage/skole. Vær hjemme til barnet er i bedring.
  • Febernedsettende medisin som Paracet/Ibux kan brukes dersom barnet er smerteplaget eller så slapp at det ikke drikker. Febernedsettende gjør ikke barnet fortere frisk.
  • Ved hoste/luftveisplager: Forsøk å la barnet ligge med hevet overkropp om natten, legg for eksempel klosser eller bøker under sengebenene i hodeenden.
  • Ved pustebesvær: Opptre rolig og trøst barnet. Ved falsk krupp/ astma: La barnet sove i et kjølig soverom, ta gjerne barnet ut i kald frisk luft ved anfall.
  • Ved HØY FEBER (> 40 grader): Vekk barnet et par ganger i løpet av natten:
    • Får du vekket barnet ditt til god kontakt?
    • Vær spesielt oppmerksom på utslett i form av bloduttredelser, små rødfiolette prikker som ikke blir borte når du presser siden av et kjøkkenglass mot huden
    • Slike utslett eventuelt sammen med sløvhet, oppkast og nakkestivhet kan være tegn på alvorlig sykdom. Kontakt lege straks.

Søk fastlege, eventuelt legevakt hvis barnet ditt:

• Er tre måneder eller yngre og har feber eller hoste
  • Har redusert allmenntilstand, virker slapp og ikke orker å spise/drikke
  • Har feberkramper
  • Hvis barnet strever med å få luft og /eller puster raskt
  • Søk også lege dersom du er engstelig for at barnet har en alvorlig sykdom.

Bildet i saken kan fritt benyttes av medier.

Stavanger legevakt

Besøksadresse: