3. Lite tyder på dårlig byluft fra cruiseskip

Lite tyder på dårlig byluft fra cruiseskip

Resultater til nå fra målinger av luftkvaliteten i Vågen-området viser at cruisetrafikken til Stavanger ikke bidrar vesentlig til dårlig byluft.

Cruiseskip til kai i Stavanger

Kommunalstyret for miljø og utbygging bestemte i vår at luftkvaliteten i Vågen skulle måles for å finne ut om cruisetrafikken bidrar til dårlig luftkvalitet.

De foreløpige resultatene av målingene fra februar 2018 til og med juni 2018 viser gjennomsnittsverdier som ligger under kravene for god luftkvalitet i forurensingsforskriften. Målingene pågår fortsatt og vil vare fram til februar 2019.

Dataene innhentes ved hjelp av såkalte passive prøvetakere, som samler oksider av nitrogen i en kjemisk løsning som blir analysert i laboratorium. Resultatet gir én månedlig gjennomsnittsverdi for hvert målested.

I juni 2018 ble det i tillegg satt opp en mikrosensor for registrering av luftforurensning i Vågen. Mikrosensorer er så langt ikke godkjent til bruk for å kunne gi helseråd, fordi det er usikkerhet knyttet til måleresultatene. Kommunen tester ut denne måleren for å få erfaringer som kan tas med i videre arbeid med måling av luftkvalitet.

De foreløpige resultatene fra mikrosensoren viser også i all hovedsak tall under grenseverdiene.