3. Luftveissymptomer - fastlegen eller legevakten?

Luftveissymptomer -fastlegen eller legevakten?

Legevaktsjef Nina Horpestad minner om at alle som trenger legehjelp må kontakte fastlegen sin i fastlegens åpningstid. Det gjelder også de med luftveissymptomer.

Portrettbilde av Nina Horpestad

Påskehøytiden står for døren og legevaktsjefen minner om at fastlegene har åpent virkedagene før høytidsdagene. Fastlegen er første dør inn til de kommunale legetjenestene. Fastlegene er de som sitter med pasientjournalene og kjenner pasientene sine best.

-Legevakten får mange henvendelser fra folk som heller burde ringe fastlegen sin. Selv om du har luftveis-symptomer skal du ringe fastlegen i åpningstiden. Da vil du få beskjed om hvor du skal henvende deg videre, sier Horpestad.

Ikke bare møt opp

Mange med luftveissymptomer ringer legevakten i den tro at det er det beste for å unngå å ta med seg symptomene til fastlegens venteværelse. Men fastlegen formidler kontakt med luftveislegekontoret som tar seg av de med luftveissymptomer. Ingen med luftveissymptomer skal inn hverken på fastlegenes eller legevaktens venteværelser.

Utenfor fastlegenes åpningstid formidler legevakten kontakt med luftveislegelegevakten for de som trenger medisinsk hjelp med luftveissymptomer. Ingen skal ta direkte kontakt med luftveislegekontoret eller luftveislegevakten.

- Alle må ringe først. På dagtid, ring fastlegen din. Utenom fastlegens åpningstid, ring legevakten på 116 117 så blir du hjulpet videre. Hvis folk bare møter opp og er smittet kan vi risikere at kritisk helsepersonell på legevakten må gå rett i karantene, med de utfordringene det medfører for driften, sier Nina Horpestad.

Ring først, uansett

Legevaktsjefen understreker at det er viktig at alle med vage symptomer på covid-19 tester seg, overholder karantene og isolasjon, og tar kontakt med eventuelt fastlege eller legevakt når fastlegen ikke er tilgjengelig.

- Men ring først, uansett om det gjelder fastlegen eller legevakten, understreker Nina Horpestad.