3. Lykke har tegnet forsiden til 17. mai-programmet

Lykke har tegnet forsiden til 17. mai-programmet

Hundrevis av barn deltok i kommunens 17. mai-tegnekonkurranse. Tegningen til Lykke Larsen Nybø i klasse 3A på Vaulen skole skal pryde forsiden av 17. mai-programmet.

Lykke Larsen Nybø vant tegnekonkurransen. Tegningen hennes skal pryde forsiden av 17. mai-programmet i år.

Som kjent har det ikke vært behov for det tradisjonelle 17. mai-programmet de siste par årene. Pandemien satte en effektiv stopper for vanlig feiring av nasjonaldagen, og dermed hadde 17. mai-komiteen et lite problem:

– Vi i 17. mai-komiteen syntes det var litt trasig å måtte bruke tre år gamle bilder til 17. mai-programmet. Derfor ville vi la dem som dagen er viktigst for – barna – bestemme hvordan programmet skal se ut, sier leder av 17. mai-komiteen, Ann Sesilie Tekfeldt.

Like før påske inviterte Stavanger kommune derfor alle barn i grunnskolen til 17. mai-tegnekonkurranse: Den fineste/beste/morsomste/stiligste/vakreste tegningen ville havne på forsiden av 17. mai-programmet. Og responsen var over all forventning.

– Det kom inn hundrevis av fargerike og kreative tegninger, smiler komitélederen.

Vaulen skole

Og den tegningen som medlemmene av 17. mai-komiteen likte aller best var Lykke Larsen Nybøs verk. Hun går i klasse 3A på Vaulen skole.

Leder i 17. mai-komiteen overrasket klasse 3A på Vaulen skole fredag. Vinneren av tegnekonkurransen, Lykke Larsen Nybø, fikk overrakt premiesjekk (ispenger?) på 1000 kroner fra komiteen.

I tillegg til at tegningen nå skal pryde mange tusen eksemplarer av 17. mai-programmet fikk Lykke og klassen hennes en stor sjekk på 1000 kroner.

– Litt ekstra is-penger til klassen er fullt fortjent, sier Tekfeldt.

Her er vinnertegningen:

Tegning: Lykke Larsen Nybø, 3 A, Vaulen skole

(Alle bilder kan fritt benyttes av pressen)

Line Møllerop

Leder av 17. mai-utvalget