PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Nyheter
  3. Mensa-prisen til Hjernevennlig skole

Mensa-prisen til Hjernevennlig skole

Skolehelsetjenestens prosjekt Hjernevennlig skole i Stavanger har fått Mensa Norges Pris 2025.

De tre prismottakerne fra Stavanger står sammen med to prisutdelere fra Mensa Norge i fine kjoler foran et gigantisk bilde av hele hjernevennlig-teamet i skolehelsetjenesten i Stavanger.

STOLTE PRISVINNERE: Fra v. Ingrid Kristine Aspli, Elisabeth Vågen Bø og Tonje Fredriksen fra Hjernevennlig skole-teamet i Stavanger kommune sammen med prisutdelere fra Mensa Norge. Hele Hjernevennlig-teamet i skolehelsetjenesten i Stavanger kommune er med på bildet bak.

Mensa Norge deler ut prisen til den eller de som blant annet hjelper fram menneskelig intelligens til beste for menneskeheten. I fjor gikk prisen til fysiker og KI-forsker Inga Strümke. I år var det altså Ingrid Kristine Aspli og Hjernevennlig skole i skolehelsetjenesten i Stavanger kommune som fikk prisen. Seks skoler i Stavanger gjennomfører implementering av prosjekt Hjernevennlig skole i 2025: Kvaleberg, Lassa, Mosterøy, Smiodden, Vaulen og Lervig.

Motivasjon for videre arbeid

Ingrid Kristine Aspli er barnepsykolog og primus motor i prosjektet. Hun tok imot prisen på Mensa Norges gallamiddag i Tønsberg sammen med Elisabeth Vågen Bø og Tonje Fredrisen fra Hjernevennlig skole-teamet.

-En stor ære og glede for oss, og motivasjon for vårt arbeid for bedre skolehverdager for barn i Stavanger, sier Aspli som mottok en bronsestatuett som synlig bevis for hederen.

Skal forebygge psykisk uhelse

Hjernevennlig skole handler om å tilpasse læringsmiljøet til barnas behov for bevegelse og sanseinntrykk. Det innebærer blant annet å gi elevene muligheter til å ta pauser fra teoriundervisningen, gjennom aktiviteter som yoga, dans og lek. Målet er å forebygge forhøyet stressnivå både hos voksne og elever. Det skal øke læring og skolemotivasjon, samt forebygge psykisk uhelse.

Les mer om Hjernevennlig skole

Oversikt over tidligere mensaprisvinnere.