3. Overskudd på barnehageplasser

Overskudd på barnehageplasser

Rådmannen legger fram sak for kommunalstyret for oppvekst 1. november med anbefalinger om å avvikle driften av fem kommunale barnehagebygg fra høsten 2018.

Befolkningsframskrivningstall per juni 2017 viser en betydelig nedgang i barnetallet i Stavanger. Det er stor overkapasitet av barnehageplasser i byen totalt og i enkelte bydeler. Samtidig er det for få barnehageplasser i andre bydeler.

- For å oppnå en bedre balanse og kunne prioritere flere barnehageplasser i de områdene det trengs, er det nødvendig med tilpasninger ved å avvikle barnehageplasser der det er for mange, sier barnehagesjef Monica Buvig Stenseth.

Foreslår å avvikle fem bygg

Forus-området har størst overskudd av barnehageplasser. Tasta og Hundvåg har også noe overdekning, mens sentrumsnære områder på Storhaug og Våland har for få plasser.  I tillegg til avvikling av ca. 40 plasser i Kvitodden barnehage i Hundvåg bydel, som oppvekststyret vedtok i dimensjoneringssaken i januar 2017, foreslår rådmannen å avvikle driften av disse fire kommunale barnehagebyggene fra høsten 2018:

• Hinna bydel: Bamsefaret barnehage avdeling Ulsberget og Djupamyrå (om lag 90 plasser) og Mariamarka barnehage avdeling Soria Moria (om lag 45 plasser).
  • Tasta bydel: Triade barnehage, avdeling Veden (om lag 30 plasser)

Styringsrett over kommunale barnehager

Stavanger kommune kan kun redusere plasser i barnehager kommunen har styringsrett over. Private barnehager blir ikke berørt av neddimensjonering samme måte som de kommunale barnehagene. Private barnehager i områder med overkapasitet kan likevel ha mindre etterspørsel og bli nødt til å justere barnetallet etter det.

Ingen står uten barnehageplass

Rådmannens forslag om avvikling av barnehageplasser berører en del familier. Barnehagesjefen presiserer at ingen barn skal stå uten barnehageplass. Barn i de aktuelle barnehagene får prioritet og blir tildelt plass i andre barnehager før hovedopptaket starter. Foreldre får komme med ønske om ny plass. Styrer og opptakskontoret samarbeider om å finne gode løsninger for alle familier.

Rutiner for å følge opp ansatte

De ansatte som blir overtallige vil bli ivaretatt. Målet er å tilby alle overtallige ny jobb innen barnehageområdet. Stavanger kommune har kriterier for overtallighet og gode rutiner for å følge opp ansatte som ufrivillig må skifte arbeidssted. Barnehagesjefen beklager ulempen dette medfører for berørte familier og ansatte.

- Jeg er opptatt av at vi bruker de gode rutiner vi har utarbeidet for å ivareta den enkelte i den krevende prosessen vi har foran oss, sier barnehagesjef Monica Buvig Stenseth.