3. Nina Ellen Ødegård får Stavanger kommunes kulturpris

Nina Ellen Ødegård får Stavanger kommunes kulturpris

Scenekunstneren Nina Ellen Ødegård har begeistret og beveget publikum i snart 20 år som skuespiller..

I statuttene for kulturprisen heter det at vinneren skal «ha gjort en fortjenstfull innsats for kunst og kulturlivet i Stavanger kommune.» Det er liten tvil om at Ødegård oppfyller den beskrivelsen med glans, sier leder for utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog, Dag Mossige.

– Hun har betydd svært mye for teatret og kulturbyen Stavanger. Jeg hadde den store fornøyelsen av å se Nina i «Scener fra et ekteskap» i digital oppføring, og det var virkelig en oppsetning som bidro til å holde motet oppe i en krevende tid med nedstenging, forteller utvalgslederen.

Rogaland Teater

Ødegård er utdannet skuespiller fra Statens Teaterhøgskole, og har vært ansatt ved Rogaland Teater siden 2002. I årene 2007-2009 hadde Ødegård et gjesteopphold ved Oslo Nye Teater. Rekken over oppsetninger hun har spilt i er lang. De siste årene har hun gjort seg bemerket i A Christmas for Carol, Romeo og Julie, Scener fra et ekteskap og Orlando, og nå som gjenåpningen har startet kan publikum snart se henne i The Mute, som settes opp igjen i 2022.

– Hun har gitt oss mange store øyeblikk og er en sterk representant for et knallsterkt teatermiljø i byen. Hun engasjerer uansett om hun er med i seriøse drama, komedier eller klassikere, sier Mossige.

Nasjonal størrelse

Hun mottok Hedda-prisen i 2005 og 2017, og Aftenbladets kulturpris i 2016.

– Hun er en skuespiller av nasjonal størrelse som har skapt en lang rekke fabelaktige opplevelser ved Rogaland Teater. Og som Hedda-prisene viser har hun bidratt til å styrke Rogaland Teaters posisjon nasjonalt, sier kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen.

Prisen består av en gavesjekk og en statuett av Stinius Fredriksen.

Se oversikt over tidligere kulturprisvinnere