3. Ny vurdering av rulleforbudet kommer fredag 11. juni

Ny vurdering av rulleforbudet kommer fredag 11. juni

Ordførerne i de 12 kommunene som fredag innførte forbud mot rulling med russekjøretøy, vil gjøre en ny vurdering av smittesituasjonen fredag 11. juni. Da vil de avgjøre om forbudet mot rulling skal forlenges, eller om det avsluttes søndag 13. juni.

Oppdatering 11.06: Frykter ny smittebølge – forlenger rulleforbud tom. 23. juni

Kun én person i bussen

Forbudet innebærer at kun én person om gangen har lov å oppholde seg i russebuss eller -van. Forbudet gjelder i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Time, Klepp, Hå, Gjesdal, Eigersund, Lund, Bjerkreim og Sokndal.

Midlertidig forskrift om smitteverntiltak – forbud mot «rulling», Stavanger kommune, Rogaland

Følg rådene for russetiden

Samtidig understreker ordførerne, som før, viktigheten av at russen fortsetter å teste seg, selv ved lette symptomer, og at de følger rådene for avstand og gruppestørrelser.

Her er rådene for russetiden:

• Ved samlinger utendørs skal det ikke være mer enn 20 personer i en gruppe. Det skal være minst én meter avstand mellom hver russ. Det må være minst fem meter til andre grupper.
  • Alle, også russen, må begrense hvor mange de er sammen med. Det er viktig at ikke for mange samles og at generelle smittevernråd følges, for å unngå stor smittespredning og at mange kommer i karantene.
  • Ha lav terskel for testing (selv ved milde symptomer).

Kontaktpersoner for media:

Stavanger: Kari Nessa Nordtun, tlf. 975 72 258