3. Nytt år, nye Muligheter

Nytt år, nye Muligheter

Konsekvensene av koronaviruset har berørt oss alle, på forskjellige måter. Rekordmange har blitt arbeidsledige eller permitterte, og prognosene for arbeidsmarkedet er usikre. Pilotprosjektet Muligheter er et bredt samarbeid for kompetansetiltak for arbeidsledige og permitterte, og har oppstart 11. januar.

Muligheter er en felles møteplass og informasjonskanal for å synliggjøre hva som finnes av muligheter i regionen, både når det gjelder utdanning og arbeidsplasser.

- Raskt tilbake i jobb

Samarbeidspartnere i prosjektet er Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune, Næringsforeningen i Stavangerregionen og på Haugalandet, NAV og LO. Pilotprosjektet varer i seks måneder frem til sommeren 2021.

- Målet er å bidra til at permitterte og arbeidsledige raskest mulig skal komme tilbake i jobb. Det er viktig å ut informasjon om kompetanseheving, utdanning og arbeidsplasser, og samtidig ha en plass der folk kan møtes å få nye nettverk, sier Kari Nessa Nordtun, ordfører i Stavanger.

Digitalt og fysisk

Pilotprosjektet Muligheter er både digitalt og fysisk. På Facebook-siden skal det fortløpende deles informasjon om kurs og etterutdanning, invitasjoner til jobbmesser, digitale konferanser med mer. I tillegg blir det ukentlige møter hver mandag kl. 13.00.

I januar er møtene digitale, men hvis smittesituasjonen tillater det, blir møtene fysiske i februar og utover våren. Arrangører for de fysiske møtene er Næringsforeningen i Stavangerregionen og Næringsforeningen på Haugalandet, og de fleste kjøres parallelt i Stavanger og Haugesund.

- Innholdet til de ukentlige møtene varierer fra uke til uke. De blir brukerorienterte og tar utgangspunkt i behovene hos arbeidssøkende og permitterte og de forskjellige målgruppene basert på erfaring, bransjer, utdanning og alder, forteller Inger Tone Ødegård, som er prosjektleder i Næringsforeningen.

Kompetansepåfyll

Tilbudet i Muligheter er et komplement og kommer i tillegg til de tjenester som NAV produserer. Muligheter vil i de ukentlige møtene tilby kompetansepåfyll, kontakter til næringslivet samt nettverk.

Alle organisasjoner som deltar i prosjektet Muligheter bidrar inn med nettverk, midler, program eller infrastruktur til de digitale og fysiske møtene.

- Det er fantastisk at vi har fått til dette samarbeidet som et spleiselag, der alle bidrar inn med noe. Det viser styrken av byen og regionen, og at vi har felles utfordringer som vi best kan møte sammen, sier ordføreren.