3. Nytt kommunalt legesenter i Lervig

Nytt kommunalt legesenter i Lervig

Fastlegene Lervig legesenter er nå klare til å ta imot nye pasienter. Det nye legesenteret ble offisielt åpnet av fungerende varaordfører Dag Mossige mandag 2. mai.

Bilde av de ansatte på Lervig legesenter.

Så langt har kommunen ansatt tre leger, i tillegg til sykepleier og helsesekretær. Lervig legesenter drives av Stavanger kommune, i motsetning som andre legesentre, som er private selskap. Det er første gang kommunen starter opp egne fastlegesentre, men Finnøy og Rennesøy tok med seg kommunale legekontor inn i den nye kommunen i 2020.

Målet er at Lervig legesenter skal gi innbyggerne flere fastleger å velge mellom. I tillegg håper kommunen å komme flere utfordringer i møte.

Bilde av Dag Mossige som klipper snoren på Lervig legesenter.

- Det handler for det første om rekruttering. Stavanger kommune merker, i likhet med flere av de andre storbyene, at det er utfordrende å rekruttere nye leger til fastlegeordningen. Vi vet samtidig at en del fastleger når pensjonsalder om få år. Det å bygge opp en egen praksis innebærer en økonomisk risiko som noen nyutdannede leger muligens ikke ønsker å ta. Driftsutgiftene løper fra første dag, men det kan ta lengre tid å bygge seg en pasientliste, påpekte Mossige i åpningstalen sin.

Legesenteret holder til i Ryfylkegata 55, i samme bygg som Lervig sykehjem har telefonnummer 51 91 33 50