3. Nytt koronadødsfall ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskapNy side

Nytt koronadødsfall ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskap

En fullvaksinert beboer i 80-årene ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskap døde torsdag 18.11 i forbindelse med koronavirusutbruddet.

Dødsfallet er det andre denne uka i forbindelse med koronavirusutbruddet ved sykehjemmet.
-Min dypeste medfølelse går til de pårørende, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.
Begge de to avdøde, som var i 80- og 90-årene, var fullvaksinert, og fikk medisinsk oppfølging på grunn av redusert allmenntilstand.

Smitteutbruddet startet med at én ansatt testet positivit. Etter rutinemessig testing 5. november, fikk ytterlige ti ansatte og én beboer påvist smitte. Smitteverntiltak ble umiddelbart innført. Til nå er smitte blitt påvist hos 24 ansatte, de fleste fullvaksinerte, og 24 beboere som alle er fullvaksinert. De ansatte som først fikk påvist smitte var fullvaksinert.

Påvist smitte ved rutinemessig testing

De tre siste smittetilfellene ble påvist 18. november hos beboere i bofellesskapene. Alle var uten symptomer. Smitten ble påvist ved rutinemessig testing. Alle tre har fått tredje dose koronavaksine. Smittevernoverlege Ruth Midtgarden sier at smitteutbruddet ved Ramsvigtunet tydelig viser hvor raskt og lett smitten kan bre seg, også blant vaksinerte.

-Ved smitte i sykehjem testes alle beboere og ansatte hvert tredje døgn, helt til utbruddet er over. På den måten avdekkes smitten etter hvert som den oppstår, og vi kan iverksette og tilpasse tiltak for å bremse smittespredningen og stanse utbruddet, understreker Midtgarden.

Åpner for besøk i dag

Sykehjemmet åpner for besøk idag, fredag 19. november, etter å ha hatt stengt for besøkende siden 5. november.

-Vi ser ut til å ha god kontroll med smitten på sykehjemmet nå. Derfor åpner vi for besøk igjen. Men alle besøkende må ha munnbind, og alle besøk må skje på beboerrommene, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Bofellesskapene har ikke hatt samme besøksrestriksjoner som sykehjemmet. Dagsenteret er fortsatt stengt, foreløpig fram til 29. november.

Det har i høst vært fire dødsfall ved kommunens sykehjem som kan knyttes til utbrudd av korona. To beboere døde ved Sunde sykehjem tidlig i høst.

De pårørende har samtykket til at Stavanger kommune informerer om dødsfallet. Av personvernhensyn vil det ikke bli gitt flere opplysninger om avdøde.

Kontaktpersoner for medier:

Direktør Eli Karin Fosse, 992 98 461