3. Opprettholder kulturtilskudd

Kommunen opprettholder kulturtilskuddene

Kommunen støtter kulturlivet og vil ikke kreve tilbake allerede tildelte tilskudd og honorar til ulike kunst- og kulturtiltak, prosjekt, arrangement, festivaler og lignende.

Kunst- og kulturlivet rammes hardt av konsekvensene av koronaepidemien. Mange kunstnere og kulturarbeidere er selvstendig næringsdrivende og ekstra sårbare, og alle i kultursektoren som er avhengige av billettinntekter rammes også av konsekvensene av epidemien.

- Stavanger kommune er opptatt av å ta vare på kultursektoren i en veldig krevende situasjon. Vi jobber sammen med kulturlivet for å finne gode løsninger slik at driftsgrunnlaget kan opprettholdes. Vi vil ikke kreve tilbake allerede tildelte tilskudd og honorar til ulike kunst- og kulturtiltak, prosjekt, arrangement, festivaler og lignende som nå blir avlyst som følge av myndighetenes anbefalinger for håndtering av situasjonen rundt koronaviruset, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Informasjon til mottakere av tilskudd

De som har fått tilskudd fra Stavanger kommune, og er rammet av omstendigheter rundt koronaviruset, oppgir dette ved krav om utbetaling, og/eller i rapport og regnskap som leveres på vanlig måte. Alle utgifter må dokumenteres i regnskap og rapport på samme måte som normalt, jf. vilkår i tilskuddsbrev.

Stavanger kommune vil innvilge utsettelser. Send e-post med informasjon om planlagt ny gjennomføringsperiode merket med søknadens saksnummer til postmottak.ios@stavanger.kommune.no.

Den kulturelle skolesekken og den kulturelle spaserstokken

Dette gjelder også for alle utøvere som skulle vært på turné med den kulturelle skolesekken (DKS) de neste ukene. I denne omgang er alle DKS-arrangement avlyst ut april. Stavanger kommune vil utbetale avtalte honorarer til alle involverte utøvere det er inngått kontrakter med i denne perioden.

Når det gjelder den kulturelle spaserstokken, gjelder tilskuddet for inneværende år.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med saksbehandleren som er oppgitt i tilskuddsbrevet dersom du har spørsmål.

Pressekontakt:

Arnfinn Bjerkestrand, kultursjef i Stavanger - 916 84 281