3. Ordføreren oppfordrer til dialog i Israel-Gaza-situasjonen

Ordføreren oppfordrer til dialog i Israel-Gaza-situasjonen

Ordfører Sissel Knutsen Hegdal er sterkt bekymret for den alvorlige situasjonen i Israel og Gaza. Onsdag inviterte hun ti representanter fra tros- og livssynssamfunnene i Stavanger til dialogmøte.

Bilde fra dialogmøtet.

Disse deltok på dialogmøtet. Fra venstre: Ashkan Taheri (Bahaisamfunnet), Lars Slettebø (Kirkelig dialogsenter), Yasir Fawzi (Ahmadiyya muslimsk trossamfunn), Ingrid Hauge Rasmussen (spesialrådgiver mangfold i Stavanger kommune), Torgeir Tveter (Metodistkirken), ordfører Sissel Knuten Hegdal, biskop Anne Lise Ådnøy, Silje Vige Bergøy (Kvekersamfunnet), Pål Brattbakk (Den katolske kirke), Helge Haave (Human-Etisk Forbund), Ayan Jama (Muslimsk Fellesråd Rogaland), Jan Barstad (Kristensamfunnet) og varaordfører Henrik Halleland.

- Her i Stavanger bor det folk fra nesten alle land i hele verden. Vi vet at når krig, terror eller naturkatastrofer rammer ute i verden, vil det ofte være innbyggere i Stavanger som er berørt. Vi så det under jordskjelvet i Tyrkia og Syria, vi så det under angrepet på Ukraina. Og vi vet nå at 250 nordmenn er fanget i Gaza, midt oppi en krig med store tap og lidelser på begge sider, sa ordføreren.

Hun har selv vært på to besøk til Stavangers vennskapsbyer Natanya i Israel og Nablus i Palestina.

- Det å se den langvarige konflikten med egne øyne, er blant det som har gjort mest inntrykk på meg som politiker. Det er umulig å bli upåvirket av de sterke inntrykkene en får, fortalte ordføreren.

- Vær gode medmennesker

Biskop Anne Lise Ådnøy er opptatt av å ivareta berørte innbyggerne i Stavanger.

- Alle mennesker har en uendelig verdi. Når menneskeverdet krenkes, må vi stå sammen og ta vare på hverandre. Alle kan vi være medmennesker for de som trenger det. Vi kan bry oss om naboen, og høre hvordan det går med dem som står i det. I en mørk tid kan vi være med å tenne lys for håp, sa Ådnøy.

- De muslimske miljøene gjør en fantastisk jobb

Lars Slettebø, til daglig prest i Den norske kirke, representerte Kirkelig dialogsenter på møtet. Han er også i tett kontakt med det muslimske miljøet i Stavanger.

- Stavanger har et stort muslimsk miljø, og jeg opplever at imamene gjør en fantastisk jobb i denne vanskelige situasjonen. De inspirerer til å være til stede for hverandre, og oppfordrer medlemmer til å ta med venner og familie i moskeen for å trekke dem inn i et godt og trygt fellesskap. Det at vi er samlet til møte her i dag, viser at vi alle ser en vei videre, fastslo Slettebø under møtet.

Ayan Jama fra Muslimsk fellesråd Rogaland fulgte opp.

- Vi må alle gjøre vårt beste for å unngå å blande inn religion under markeringer i denne situasjonen. Vi må stå sammen med våre brødre og søstre, uavhengig av religion, sa Jama.

Vil bruke møteplasser for å skape dialog

Knutsen Hegdal understreket i møtet at hun vil gjøre sitt beste for å skape god dialog i Stavanger når det gjelder internasjonale konflikter.

- Vi vil nå se på hvordan dialogen skal følges opp videre. Det vi allerede vet, er at vi må bruke de gode møteplassene våre til å samarbeide om en trygg framtid sammen, sa ordføreren.