3. Pris til Torgeir Sørensen

Internasjonal pris for å bringe natur og mennesker sammen i byen

Stavanger kommunes park- og veisjef, Torgeir Sørensen, er tildelt World Urban Parks høyeste utmerkelse for sin innsats for organisasjonen og for arbeidet for å fremme urbane parker internasjonalt, nasjonalt og lokalt.

Torgeir Esig Sørensen blant gamle trær i byparken

Utmerkelsen bærer navnet World Urban Parks Distinguished Individual Award 2019, og ble tildelt under WUPs verdenskongress i Kazan i Russland i helgen.

Sørensen får prisen for mange års innsats med å fremme de urbane parkenes betydning for det bærekraftige livet i byene.

Han har bidratt til å heve myndigheters og organisasjoners bevissthet om hvor mye nærnaturen i byene og de bymessige friluftsområde betyr for både den psykiske og fysiske folkehelsen, som sosiale møteplasser og arenaer for aktivitet.

Den grønne byen

- Dette er en høyst fortjent pris, også med tanke på Torgeir Sørensens innsats her lokalt, sier direktør Leidulf Skjørestad i Stavanger kommune.

-  Her i Stavanger har han i alle år som park- og veisjef vært ideologen og hovedmotoren i arbeidet med å gjøre Norges tettest utbygde by om til en grønn by, der nesten alle innbyggere i dag har en del av det sammenhengende grønne nettet av friområder, stier og turveier få hundre meter fra der de bor.

Innsats over lang tid

Turveiene langs kysten både øst og vest i Stavanger, sammenhengende grønne årer mellom og gjennom bydeler, 52 hverdagsturer, Ajaxparken og den prisbelønte turveien rundt Håhammeren er bare noe av det som er blitt realisert under Sørensens ledelse.

I 2005 fikk ble kommunen tildelt Statens bymiljøpris på grunn av den langsiktige utviklingen av en sammenhengende grønnstruktur.

Urban natur for bymennesker

Internasjonalt regnes Torgeir Sørensen som mannen bak World Urban Parks, en organisasjon som under hans ledelse blåste liv i oppdraget til byer over hele verden, om å bringe natur og mennesker i byene sammen i levedyktige urbane parker og friområder.

Prisvinneren selv er noe overveldet. – Gjennom engasjementet mitt har jeg selv fått møte så mange dyktige folk som arbeider utrettelig for bærekraftig samspill mellom urban natur og innbyggerne i byene. Jeg har lært så mye som jeg har tatt med meg til mitt daglige virke blant kreative og dyktige medarbeidere her i kommunen.

Roser politisk vilje

Sørensen berømmer også kreative og motiverende medarbeidere i kommunen, og byens politikere, som har sikret dagens og framtidens innbyggere det nettet av nærnatur, grønne lunger og turveier Stavanger er så kjent for, — også når det på kort sikt har kostet.