3. Runar Johannessen blir ny smittevernoverlege

Runar Johannessen blir ny smittevernoverlege

Runar Johannessen har jobbet med korona og covid-19 omtrent dag og natt siden mars. Nå har han fått stillingen som smittevernoverlege i Stavanger kommune.

Runar Johannessen blir intervjuet av en NRK-journalist.

Runar Johannessen i kjent positur foran journalister om koronasituasjonen.
Stavanger kommune

Runar Johannessen er utdannet allmennlege og holder på med spesialisering innen samfunnsmedisin. Han er også kommuneoverlege for barn og unge i Stavanger kommune.

- Jeg har trivdes veldig godt med å jobbe som fungerende smittevernoverlege. Jeg har vært involvert i mange prosesser, og synes det har vært givende og spennende. Det at jeg har jobbet så mye har også gjort at jeg har kommet godt inn i fagfeltet, sier han.

Sammen med kommuneoverlege Ruth Midtgarden har han gått vakt omtrent annenhver uke siden i vår. 1.mars går han fra å være fungerende smittevernoverlege til å bli smittevernoverlege i Stavanger.

- Det at jeg har fått konsentrere meg om covid-19 har vært til hjelp i denne perioden. Som smittevernoverlege skal jeg jobbe med hele feltet innen smittevern og befolkningssykdommer som jo også er en del av spesialiseringen innen samfunnsmedisin, sier han.

Ser lys i tunnelen

Han skal fortsette som fastlege en dag i uken og som kommuneoverlege for barn og unge. Han sitter også i Kontrollkommisjonen for psykisk helsevern i Sør-Rogaland og er med i en praksiskonsulentordning. Nå som 2020 går mot slutten og vaksinen nærmer seg ser han lys i enden av koronatunnelen. Men han maner til å fortsatt legge vekt på på smittevern- og avstandsregler i det nye året.
-  Selv om vaksinen kommer snart må vi fortsette som vi gjør nå en stund til, i hvert fall fram til påske, sier den nye smittevernoverlegen.

Selv har han kjøpt en liten leilighet i Sirdal som forhåpentligvis kan bli klar til sesongen og gi litt skiturer som avveksling fra koronaen.