3. Rune skal lede mulighetssenter for ukrainere

Rune skal lede mulighetssenter for ukrainere

Rune Endresen er tilsatt som prosjektkoordinator for et nyopprettet mulighetssenter for ukrainske flyktninger.

Portrettbilde av Rune Endresen. Han har kort mørkt hår og briller.

Rune Endresen har mer enn 20 års erfaring med mangfolds- og integreringsarbeid.

Endresen kommer fra en avdelingslederstilling ved Johannes læringssenter. Han har jobbet med mangfolds- og integreringsarbeid i over 20 år. Den nytilsatte prosjektkoordinatoren beskriver senteret som et samlingspunkt som skal gi informasjon, opplæring og påfyll til ukrainere som har gjennomført introduksjonsprogram. Også de som ikke har gjennomført introduksjonsprogrammet kan benytte seg av senteret.

-187 ukrainske flyktninger vil være ferdig med introduksjonsprogrammet i januar/februar neste år. Her skal de få et treffpunkt der vi inviterer representanter for ulike offentlige instanser og for næringslivet. Målet er å få flest mulig ut i arbeid, sier Endresen.

Samarbeid med næringslivet viktig

Mulighetssenteret er en politisk bestilling som ble vedtatt i september. Ordføreren tok via kommunedirektøren initiativ til å etablere et arbeidsrettet tiltak for ukrainske flyktninger som hindres i å komme i arbeid på grunn av språkproblemer. For mulighetssenteret er samarbeidet med næringslivet viktig. Endresen har allerede hatt møter med Næringsforeningen i Stavanger-regionen og med LO. Han har også hatt møter med den ukrainske foreningen, med frivilligsentralene, Nav og flyktningtjenesten.

-Hos oss er det ingen aldersbegrensninger, slik det er i introduksjonsprogrammet. De som er over 55 år som ikke får introduksjonsprogram kan også få hjelp med språk og informasjon om veien videre, sier Endresen.

Driftes i ett år

Etter planen skal mulighetssenteret åpne på nyåret. Senteret skal være i drift i ett år i henhold til den politiske bestillingen. Endresen er i ferd med å avslutte forhandlingene om et lokale. Trolig blir mulighetssenteret plassert i nærheten av Johannes læringssenter og flyktningtjenesten. Senteret skal også være et sosialt treffsted der ukrainere kan dele erfaringer og støtte hverandre.

-Etter hvert vil vi også utvide mulighetssenteret til å omfatte flyktninger fra andre land. Men vi starter med ukrainerne, sier Rune Endresen.

Mulighetssenteret er organisatorisk tilknyttet tjenesteområdet helse og velferd.

Kontaktperson for medier: Prosjektkoordinator Rune Endresen, 950 62 828.