3. Seriøs håndverker eller seriøse problemer?

Seriøs håndverker eller seriøse problemer?

Skal du pusse opp eller bygge på? Den nasjonale Tettpå-kampanjen hjelper forbrukerne med å velge seriøse håndverkere.

Snekker som står og sager av bjelken han støtter stigen sin på. Skjermbilde fra promoteringsfilm for Tettpå-kampanjen 2022

– Alle som kjøper hus eller hytte i Stavanger, eller sender byggesøknad til kommunen, blir oppringt av Skatteetaten og får veiledning om hvordan de kan sikre seg seriøse håndverkere, forteller Truls Drageset Dydland, leder av utvalg for arbeidsliv og lønn.

Hjelpen finnes i Tettpå-veilederen, en nettside som forklarer hva du bør sjekke hos håndverksbedrifter, hvor og hvordan du sjekker åpne næringslivsdata, fordelene ved å bruke seriøs arbeidskraft og hvilke plikter og rettigheter du har som byggherre.

– Samtidig bidrar kampanjen til å beskytte lokale firmaer, arbeidere, fagarbeidere og lærlinger, sier Fred Sherling i Fair Play Bygg Rogaland, som jobber med å bekjempe arbeidslivskriminalitet og ulovlig byggevirksomhet.

Tettpå-kampanjen er et samarbeid på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner. 22 av landets største by- og hyttekommuner med på Tettpå-laget, og Stavanger er en av disse.

Viktigere enn noen gang
Tidligere i år ble det gjort endringer i avhendingsloven, noe som betyr at boligeier må kunne dokumentere alt arbeid den dagen boligen skal selges.

– Hvis du pusser opp badet uten å bruke seriøse håndverkere, vil tilstandsgraden i taksten bli satt til laveste grad, og boligens verdi kan synke med flere hundre tusen kroner. Taksten på boligen øker hvis du kan dokumentere at arbeidet på boligen er utført av faglærte, sier Dydland, og minner om at svart arbeid ikke bare er et problem for huseierne – det er også et samfunnsproblem:

– De useriøse aktørene betaler ikke skatt, de utkonkurrerer lokale seriøse bedrifter og behandler ofte sine ansatte dårlig – med ulovlig lav lønn og dårligere rettigheter. Det som kan virke som en billig håndverker i starten, kan vise seg å bli svindyrt både for deg og for samfunnet.

Elektriker som titter inn i sikringsskap. Skjermbilde fra promoteringsfilm for TettpÄ-kampanjen 2022

Fordeler for alle
Å velge seriøse håndverkere har mange fordeler:

• du får jobben skikkelig gjort
  • du sikrer deg reklamasjonsrett
  • det øker eiendommens verdi den dagen du skal selge
  • du får enklere lån med sikkerhet i eiendom
  • du stiller med sterkere kort på hånden i forhandlinger om rentebetingelser på lån
  • du stiller sterkere i forsikringsoppgjør
  • du unngår medansvar for skatter og avgifter
  • du reduserer faren for forsinkelser i byggeprosjektet

Følger du tipsene i Skatteetatens veileder oppnår du dessuten trygghet i hele “boligkjeden”; byggesaker, låneopptak, taksering, bolighandel, reklamasjonssaker og forsikringsoppgjør.

– Gjennom Tettpå påvirker og dyktiggjør vi forbrukerne til å ta informerte valg når de skal hyre håndverker. Forbrukeren har en viktig rolle i kampen mot arbeidslivskriminalitet. For enkelt sagt er det slik: ingen etterspørsel, intet svart arbeid, sier Erik Nilsen, avdelingsdirektør i Skatteetaten.

Truls Drageset Dydland, leder av utvalg for arbeidsliv og lønn,
epost truls.drageset.dydland@stavanger.kommune.no tlf. 92 67 27 60

Fred Sherling, leder i Fair Play Bygg Rogaland,
epost fred@fpbr.no tlf. 91 67 33 83