3. Skjeivt kulturår og Skeivå

Skeivt kulturår og Skeivå

I år er det femti år siden homofili ble avkriminalisert i Norge. Det har blitt markert med skeivt kulturår i hele landet, og i uke 35 starter Skeivå Rogaland Pride. Nå vaier regnbueflagget over Stavanger.

Skeivå Rogaland Pride varer fra 29. august til 3. september 2022.

Frem til 21. april 1972 var seksuell omgang mellom menn straffbart i henhold til straffeloven. Veien frem mot avkriminalisering var lang og preget av motsetninger. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen minnet om at lhbtiq-befolkningen fortsatt opplever stigmatisering, diskriminering og hatefulle ytringer i samfunnet.

- Det vitner om at vi ikke er i mål. Markeringen av Skeivt kulturår i 2022 er en mulighet til å få oppmerksomhet om dette, og å endre og forbedre forholdene for skeive, uttalte Trettebergstuen i en pressemelding tidligere i år.

Skeivå
29. august starter Stavangers egen pridefestival, Skeivå Rogaland Pride. Det betyr at kjærlighet, mangfold og likeverd feiret for 24. gang her i byen. Tradisjonen tro vil ordføreren i Stavanger heise regnbueflagget i rådhustrappene på åpningsdagen. Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken heiste flagget mandag 29. august klokken 08.00.

- Stavanger skal være en mangfoldig, trygg og inkluderende by og kommune – for alle. Stavanger har lenge jobbet med kjønns- og seksualitetsmangfold, både blant barn og unge. Jeg er også glad for at Stavanger kommune har et godt samarbeid med FRI Rogaland, sa hun ved flaggheisingen.

Varaordfører Dagny Sunnanå Hausken og festivalsjef for Skeivå Rogaland Pride, Live Idland . Regnbueflagget ble heist i rådhustrappene i Stavanger mandag 29. august.

Er du forvirret over navnet? Det som tidligere var kjent som Stavanger på skeivå skiftet i 2020 navn til Skeivå Rogaland Pride for å bli enda mer inkluderende. Så inkluderende har de blitt at det ble en egen markering i Sandnes lørdag 27. august. Langgadå ble for anledningen døpt om til Pridegadå.

Program
Programmet strekker seg ellers fra 29. august til 3. september og rommer et rikt kulturtilbud. Pride House og Pride Park er to viktige elementer. Festivalsjef Live Idland forklarer:

- Pride House er Skeivå sin møteplass med debatter, samtaler, foredrag og workshops. Dette skjer fra tirsdag til torsdag i festivaluka. Pride Park er Skeivås musikk- og kulturfestival med vekt på skeiv kultur, som skaper et sosialt fellesskap der alle kan føle seg frie og stolte over hvem de er. Årets Pride Park arrangeres over 2 dager ved Tou Scene. I parken kan du oppleve konserter, DJ-er og andre sosiale aktiviteter i et trygt miljø. Det er gratis inngang og fri aldersgrense, forteller hun.

Årets parade vil være lørdag 3. september. Oppstart kl. 13.00 fra Kongsgård videregående skole.

Skeiv kultur
Kommunens kulturavdeling har delt ut støtte til flere skeive kulturprosjekter i år.

- Å elske er en menneskerett. Gjennom verden som oppstår i møte med kunst så åpner det øynene våre og gir oss et annet perspektiv og en større horisont. Gjennom kultur blir vi utfordret og gjennom det utvikler vi oss, sier kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen.

Hun er glad for det har kommet flere søknader og prosjekter som passer godt inn i markeringen av skeivt kulturår. Her er et utvalg:

Brynjar Åbel Bandlien fikk prosjektstøtte til All Tomorrow’s Parties.  Det er en danseforestilling som tar for seg hvordan hiv og Aids påvirket den norske dansen på 80- og 90-tallet.

Viljar Irtun Moe - fikk diversestipend for utvikling av prosjekt om transidentitet og mikroutviskelser, har også vært på residens hos Himherandit productions i Danmark i vår, Nordens ledende dansekompani som tematiserer skeivhet. Forestillingen vises 1. – 3. september.

Marie Midtun Skretting og Annette GelleinHot House Presents: Performance Fest - Studio17 (s17.no)

Dans på Skeivå - en festival i regi av RAS, med arrangementer på blant Tou Scene (DANS PÅ SKEIVÅ - Sandnes Kulturhus (sandnes-kulturhus.no)

Stavanger kunstmuseum har et foredrag om skeiv kunsthistorie - Queer Art History - Stavanger Art Museum (stavangerkunstmuseum.no)

I am/We are - Stavanger kunstmuseum hadde tidligere i vår en serie filmvisninger

Break Free - utstilling på Sølvberget med blant annet Peter Hujar (!!!) - Utstilling: BREAK FREE (solvberget.no)

Kapittel har noen arrangement også, blant annet lokale Marjam Idriss om Audre Lorde, Nils Bech på konserthuset, og forfattersamtale med skeive forfattere.

Mangfold på Bjergsted-konferansen
Stavanger kommune og Universitetet i Stavanger arrangerer Bjergstedkonferansen den 10 november. Gjennom innlegg, samtaler og kunstneriske innslag setter Bjergsted-konferansen søkelyset på kunst, kultur og samfunn og tema for 2022 er mangfold

Tilbud fra kommunen

Helsesykepleier Ingeborg Stangeland ved helsestasjon for ungdom forteller at de året rundt jobber med mangfold og inkludering når det gjelder seksualitet og kjønnsidentitet.

- Vi som jobber i skolehelsetjenesten og ved Helsestasjon for ungdom kan være gode støttespillere for ungdom som strever med, eller har spørsmål rundt kjønn og seksualitet. Vi har kompetanse på temaet og ikke minst på å snakke med ungdom. Helsestasjon for ungdom og skolehelsetjenesten er lavterskeltilbud, som skal være lett tilgjengelig for ungdom (16-20 år).  Det er viktig at vi kan bidra til å legge til rette for at skolene og andre arenaer rundt ungdommene våre også satser på mangfold og inkludering. Det handler jo i stor grad om psykisk helse, og viktigheten av å få være den man er og elske den man vil, minner hun om.