3. Smitterekord i Stavanger

Smitterekord i Stavanger

Fredag 8. januar var det 58 nye koronasmittede i Stavanger. Det har aldri før vært så mange på én dag, og beredskapssjefen ber folk om å holde seg mest mulig hjemme i helgen.

– Det er en krevende situasjon nå, med mye smitte. De neste dagene blir avgjørende for om vi klarer å ha kontroll, og vi oppfordrer folk til å begrense sosial aktivitet fremover. Denne helgen bør alle holde seg mest mulig hjemme, sier beredskapssjef Torstein Nielsen.

Flere skoleklasser og helseinstitusjoner er rammet, og kommunen jobber nå med å få oversikt og varsle alle som er berørt. Nærmere opplysninger blir sendt ut senere i dag.

Mange nærkontakter
49 av de 58 smittede fredag er nærkontakter av kjent smitte. Én er reiserelatert, to har ukjent smittekilde og seks har usikker smittekilde. Totalt ble 831 personer testet.

Smittetallet gjør altså et byks fra dagen før, da det «bare» var 23 positive. Onsdag var det 18 smittede, mens tirsdag var tallet 50.

– Vi hadde forventet høye smittetall denne uka, men hvorfor det går sånn opp og ned fra dag til dag, vet vi ikke. Vi har sett det samme i andre byer også, blant annet i Bergen, der smittetallet også har variert veldig fra dag til dag. I tillegg er det litt forsinkelser på grunn av stor pågang hos mikrobiologisk avdeling på sykehuset. Dermed tar det lenger tid å få svar på koronatestene, sier smittevernoverlege Runar Johannessen.

De 58 smittede fredag fordeler seg slik:

0–9 år: 5
10–19 år: 13
20–29 år: 18
30–39 år: 11
40–49 år: 5
50–59 år: 2
60–69 år: 2
70–79 år: 2

I løpet av årets første åtte dager er 226 personer i Stavanger smittet av koronaviruset.

Mediehenvendelser
Smittevernoverlege Runar Johannessen, tlf. 410 15 155, er tilgjengelig etter kl. 10 lørdag.