3. Stavanger blir vertskap for verdens energibyer i 2024

Stavanger blir vertskap for verdens energibyer i 2024

Årsmøtet i World Energy Cities Partnership (WEPC) pågår i Perth, Australia. Der ble det vedtatt at neste års samling skal bli avholdt i Stavanger.

Esbjergs borgermester Jesper Rasmussen er president i verdens energibyer (WEPC). Ordfører Sissel Knutsen Hegdal skal ta imot verdens energibyer neste år når Stavanger blir vertskap for organisasjonens årsmøte.

Verdens energibyer (World Energy Cities Partnership) er en verdensomspennende sammenslutning av energihovedsteder. Organisasjonen kobler sammen anerkjente energihovedsteder fra alle kontinenter for å fremme bærekraftig energiproduksjon.

Stavanger var en av grunnleggerne i 1995. I 1995 signerte Aberdeen, Houston, Perth, Stavanger og Vung Tau den første avtalen om samarbeid, og Leif Johan Sevland ble den første presidenten i WECP. Tidligere Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H) var president i 2013–2015.

Vertskap

Stavanger var vertskap for det årlige møtet i WECP i 1996. Møtet fant sted samtidig med ONS. Stavanger var også vertskap i 2002 og 2014. Nå er det altså klart at Stavanger blir vertskap i 2024 – i forbindelse med ONS sitt 50-årsjubileum.

– Energiomstilling har aldri vært viktigere, og jeg er glad for at Stavanger skal ønske verdens ledende energibyer velkommen til Norge neste år. Jeg ser fram til å vise fram alt det spennende som skjer innen energi i Stavanger-regionen, sier ordfører Sissel Knutsen Hegdal, som har tilbrakt den siste uken på årsmøtet i Perth.

På årets møte ble Groningen opptatt som medlem.

– Stavanger har jobbet sammen med Esbjerg og Aberdeen for å få til samarbeid når det gjelder kompetanse og utdannelser og vi gleder oss over at Groningen også blir en del av dette, sier næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune

Medlemsbyene:

• Aberdeen, UK