3. Tasta skatepark nominert til Betongtavlen

Tasta skatepark kan få Betongtavlen

En av seks nominerte til prestisjefull betongpris.

tasta skatepark 2

- Det er stor stas at Tasta skatepark er nominert til denne utmerkelsen, og veldig kjekt at politikerne valgte å satse på et så flott anlegg, sier Ingjerd Brattrud, leder for plan- og prosjektseksjonen i Stavanger kommune.

Skateparken er en av seks finalister til Betongtavlen, som deles ut i Oslo 22. november. Betongtavlen er en ærefull utmerkelse som deles ut til byggverk som bruker betong på en estetisk og teknisk fremragende måte. Prisen har vært delt ut siden 1961, og kulturhuset Sølvberget fikk den i 1988. Bak prisen står Norske arkitekters landsforbund og Norsk Betongforening.

Skatemiljøet har bidratt
Anlegget på Tasta er utformet i dialog med Stavanger skateklubb. Skaterne fikk være med på å bestemme hvordan skateparken skulle se ut, og kom med mange konstruktive innspill underveis. Dette vektlegges også i juryens uttalelse:

«I tett samarbeid med Stavanger kommune har skatemiljøet skapt en unik park som samler både unge og voksne i uorganisert idrett. Betongparken er designet ut fra brukernes behov, den benytter betong med høy kvalitet og gir utfordringer for brukere på alle ferdighetsnivå. Parken viser hvordan betong på en flott måte kan skape populære møteplasser.»

Norges største
Anlegget på Tasta er Norges største skatepark. Parken er bygget ut i to etapper og omfatter totalt 7000 kvadratmeter. Deler av skateparken er under tak, noe som gir økt brukstid for en værutsatt aktivitet. Stavanger har et stort og inkluderende skatemiljø som har vist å sette pris på kommunens satsing, heter det i nominasjonsteksten.

Parken er designet av Pivotech, med Stavanger kommune som byggherre.

tasta skatepark 1