3. Turveien og brua ved Håhammeren prisbelønt for design og arkitektur

Turveien og brua ved Håhammeren prisbelønt for design og arkitektur

Stavanger kommune og Multiconsult er tildelt DOGA-merket 2017, en nasjonal pris for god design og arkitektur, for den nye turveien og brua langs Hafrsfjord.

Turveibrua rundt Håhammeren

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

Landskapsarkitektur er med for første gang i år, og Stavanger kommune utmerker seg altså med turveistrekningen som skjærer seg gjennom fjell og runder Håhammeren på ei bru som svever over vannet. Strekningen ble åpnet i fjor sommer.

Tar landskapet på alvor

Om Håhammeren-prosjektet skriver juryen i sin kjennelse:

«Her har man tatt hverdagslandskapet på alvor og konsentrert seg om å fremheve det, i stedet for å prøve å forskjønne det. Dette er en svært vellykket kultivering av et flott landskap, som vitner om god forståelse for stedets egenart og en vilje til å ikke velge minste motstands vei.

Blant annet har man brukt sag for å fjerne fjell, noe som gir en helt annen opplevelse av den 900 millioner år gamle steinen enn om man hadde brukt dynamitt. Den elegante broen som tar deg ut på fjorden, må også trekkes frem, likeså hvordan man bruker lys til å fremheve landskapet.

Dette er en svært vellykket kultivering av et flott landskap, som vitner om god forståelse for stedets egenart og en vilje til å ikke velge minste motstands vei.»

Ut på vannet, inn i fjellet

Strekningen forbi Håhammaren var lenge det manglende leddet i det sammenhengende turveisystemet langs Stavangers del av Hafrsfjord. Årsaken var de vanskelige terrengforholdene med steile knauser og skrenter, og fjell som ikke var tilrådelig å sprenge i.

- Da vi endelig kunne sette i gang, var ikke målet med prosjektet bare å fullføre turstien som nå går langs hele Stavangers vestre kystlinje, sier prosjektleder Ingjerd Bratterud i Park og vei i Stavanger kommune.

- Vi ønsket også å skape et landemerke og et samlingssted for turgåere og lokalbefolkningen og bevare landskaps- og terrengforholdene langs Hafrsfjord i størst mulig grad.

Onsdag mottok Bratterud utmerkelsen ved Design og Arkitektur Norge (DOGA) i Oslo, sammen med Karen Zeiner ved Multiconsult, som har designet bruene.

Godt samarbeid

DOGA-juryen legger også vekt på prosessen og samarbeidet mellom kommunen som oppdragsgiver og utøverne.

Turveien og brua ved Hafrsfjord er et resultat av et teamarbeid mellom Multiconsult og Stavanger kommune. Lyse bistod i forbindelse med belysningen og Sweco bisto med byggeledelse i sluttfasen av prosjektet.

Kontaktinformasjon:

• Stavanger kommune – Park og vei, Ingjerd Bratterud, tlf. 913 10 682