3. Tusenvis av barn er med på Sommerles

Tusenvis av barn er med på Sommerles

Responsen på lesekampanjen Sommerles er svært god blant barn i Stavanger. Over 30 000 bøker er lest på de to første ukene.

Tone Larsen Rogne

Tone Larsen Rogne, Sølvberget

Hvert år inviterer Sølvberget barn i Stavanger med på det store leseeventyret Sommerles! Alle barn som skal begynne i 1. -7. klasse er velkomne til å delta. Sommerles er en nasjonal lesekampanje som løper mellom mellom 1. juni og 31. august.

Stavanger blant de beste

Og responsen er veldig god. Etter bare 14 dager har 4443 barn allerede registrert seg til Sommerles. Til sammen har de lest 30751 bøker, noe som tilsvarer 3467877 sider. På biblioteket har de hittil delt ut 1706 premier til barn som har lest flere bøker.

Stavanger er en av kommunene i landet som har best oppslutning. I skrivende stund har Sommerles 36,1 prosent oppslutning i kommunen, og barna som deltar har lest i snitt 6,8 bøker hver.

Skole + bibliotek = suksess

Helt fra starten på den digitale lesekampanjen har biblioteket samarbeidet godt med skolene. Dette er også noe av forklaringen på den gode oppslutningen blant kommunens skolelever.

– I løpet av de to første ukene i juni var vi ute på sju barneskoler og snakket med 2300 elever om Sommerles, sier Tone Larsen Rogne som leder teamet på Sølvberget som jobber opp mot skolene.

Hun rapporterer om god stemning på alle skolene.

– Etter fem år med Sommerles er det mange ivrige lesere som blir med år etter år, legger hun til.

Og det er ikke for sent å melde seg på. Mer informasjon finnes på Sølvbergets nettsider.